Elk project is voor onze talenten een nieuwe kans om hun skills aan te scherpen en uit te breiden. En dus ook een kans om als opdrachtgever je organisatie te verbeteren. Of het nu gaat om het optimaliseren van processen, projectmanagement, communicatie of  klantgerichtheid: de jonge honden zetten hun tanden erin en laten niet meer los.

Intensieve begeleiding en een uitgebreid trainingsprogramma (o.a. SCRUM, LEAN, Management Drives, Adviesvaardigheden, Professionele communicatie, Appreciative Inquiry, PRINCE 2) zijn onderdeel van het Talent Program.

Wil je een trainee? Ben je een toekomstig trainee? Of heb je zin om een keer van onze glijbaan af te gaan? Je bent van harte welkom.

 

Aan de slag

Wil je een trainee? Ben je een toekomstig trainee?

Ik wil trainee worden

Heb jij talent? Lef? Ambitie? Kom dan eens met ons kennismaken.

Word trainee

Ik wil een trainee

Op zoek naar een toptalent? Klaar om je organistatie te verbeteren?

Maak een afspraak

Testimonials

Zij gingen je voor

Lees hieronder ervaringen van onze helden.

Lennard Winters

Lennard Winters

Business Analist - Trainee Talent Program

'Van 5000 naar 30.000 medewerkers: dat vraagt om veel veranderingen!'

Hoi Lennard! Waar heb jij je laatste opdracht gedaan?

Dat was bij Inter IKEA Group – de eigenaar van het merk IKEA en de wereldwijde franchisor. Tot voor kort had een groep franchisees (lees: 90% van de winkels) zich zo georganiseerd dat de productontwikkeling, fabricage en logistiek onder hun eigen organisatie viel. Om beter voorbereid te zijn op de toekomst, zijn deze bedrijfsonderdelen ondergebracht bij de franchisor; Inter IKEA Group. Op deze manier kan IKEA haar wereldwijde expansiedoelen beter verwezenlijken.

Ok, en wat betekende dat voor jou? 

Op papier werd een organisatie met 5000 medewerkers uitgebreid tot 30.000 medewerkers. Je kan je wellicht voorstellen dat dit de nodige veranderingen met zich meebrengt! Nieuwe structuur, nieuwe mensen, andere processen. Dit betekende voor mij dat ik onderdeel van een team was dat grotendeels nog ingevuld en gevormd moest worden. Ik hield mij bezig met het analyseren en optimaliseren van het business support proces, waarbij alle medewerkers bewust werden en op de juiste manier gebruik gingen maken van de vele tools die IKEA Inter Group te bieden had. Dit werd echt ‘mijn project’, mijn verantwoordelijkheid en dat vond ik heel uitdagend.

Tikkeltje abstract, maar boeiend. Wat vond jij nou het meest boeiend? 

Haha, sorry. Als ik specifieker word, wordt het verhaal veel te uitgebreid en langdradig. Dat zou zonde zijn, want mijn tijd daar was juist heel boeiend! De manier van samenwerken vond ik het meest interessant. De Zweedse cultuur van harmonie, familie en samen zijn was sterk aanwezig. Alles moet rustig overlegd worden en iedereen moet het ermee eens zijn voordat een besluit kan worden genomen. Mijn eerste ingeving was: dan gaat het hier dus heel langzaam ..

Maar het lijkt alsof je eerste ingeving niet de juiste was? 

Nou, het is iets te groot voor mij om het perfect te overzien. Maar wat ik denk; het gaat niet supersnel op de korte termijn maar er zit wel beweging in en die gaat de goede kant op. Zolang de richting geen rare bochten maakt, en de werkzaamheden gebeuren binnen een erg prettige werksfeer met fijne collega’s dan ben ik wel nieuwsgierig wie er na 10 jaar meer vooruit gekomen is: IKEA of een snel-snel (korte termijn) organisatie met de nodige hiërarchische verhoudingen en hogere doorloop van werknemers en leiders (haantjesgedrag). Ik heb een vermoeden…

 

Daphne Bijkerk

Daphne Bijkerk

Project Management Officer - Trainee Talent Program

'Ik heb gezorgd dat elk perspectief op tafel kwam en we samen aan een strategie bouwden.'

Hallo Daphne, kun je wat meer vertellen over jouw opdracht bij DJI?

Voor mijn opdracht bij Dienst Justitiële Inrichtingen was ik als Project Management Officer betrokken bij de implementatie van het Elektronisch Patiënten Dossier binnen de instellingen van het gevangeniswezen. Hierbij was ik o.a. verantwoordelijk voor het bijhouden van planning, begroting, projectplannen en rapportages. Daarnaast was ik betrokken bij het project Telefonie voor Justitiabelen. Door het uitvoeren van de ondersteunende taken was ik inhoudelijk goed op de hoogte van het project. Gedurende mijn opdracht heb ik meer verantwoordelijkheid naar me toe getrokken en heb ik me met name bezig gehouden met de implementatie van de nieuwe telefonievoorziening in de 35 inrichtingen. Ik zorgde ervoor dat de medewerkers in deze inrichtingen volledig op de hoogte waren van de planning en hun taken en verantwoordelijkheden. Hierdoor kon ik fungeren als een soort spin in het web.

Wat heb jij toegevoegd tijdens je opdracht?

Ik heb geprobeerd de verbinding te maken tussen het projectteam op het hoofdkantoor en de inrichtingen zelf. De inrichtingen hebben te maken met veel verandering, die veelal wordt doorgevoerd vanuit projecten uit Den Haag. Er zijn al manieren waarop de inrichtingen worden betrokken in de besluitvorming, maar vaak ligt de focus op de inhoud van de projecten en minder op de communicatie hiervan. Door het organiseren van informatiebijeenkomsten en lessons learned sessies voor medewerkers uit ‘het veld’ heb ik hen meer betrokken. Het werd door de inrichtingen als zeer prettig ervaren dat zij ten alle tijden op de hoogte waren van de ontwikkelingen en zich comfortabel voelden met de veranderingen die hen te wachten stonden.

Daarnaast heb ik gedurende mijn opdracht een projectteam gestart met betrekking tot één specifieke inrichting. De telefonievoorziening in deze inrichting bleek zeer complex en achterhaald te zijn. Veel verschillende stakeholders met verschillende belangen speelden een rol, maar er was geen eenduidigheid in de verantwoordelijkheid voor de oplossing voor deze situatie. Voor mij als trainee was het zeer leerzaam om dit op te pakken. Ik heb gezorgd dat elke stakeholder zijn/haar perspectief over de situatie op tafel legde en we gezamenlijk een strategie voor een oplossing konden bouwen.

Wat hoop je nog meer uit het traineeship te halen? 

Het liefst oriënteer ik me breed tijdens mijn traineeship, zodat ik mijn persoonlijke ambitie en visie steeds scherper krijg. Ik heb nu een kijkje in de keuken gekregen van een overheidsinstelling en het lijkt me zeer leerzaam om mijn volgende opdracht te doen bij een corporate.

Booy Rodermond

Booy Rodermond

Programma Manager Talent - Trainee Talent Program

'Outside your comfort zone is where the magic happens.'

Hey Booy, jij hebt een opdracht gedaan bij SPARK. Wat is dat voor organisatie?

Ik heb mijn eerste opdracht inderdaad uitgevoerd bij SPARK Campus. SPARK is een paar jaar geleden opgericht door 5 verschillende organisaties uit het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs met als doel innovatie in de bouw te versnellen. Een belangrijke gedachtegang bij SPARK is dat de bouwsector andere sectoren nodig heeft om innovatiever te worden. De rode draad in alles wat SPARK doet is dan ook het verbinden van kennis, kunde en creativiteit uit verschillende sectoren. Bedrijven uit de IT, gezondheidszorg, advocatuur, energiemarkt… noem maar op. En daarin dan ook nog een mooie mix creëren van startups, MKB’ers en corporates.

En wat hield jouw rol precies in?

Ik was Programmamanager Talent. Dat wil zeggen dat ik verantwoordelijk was voor alle activiteiten waarbij jongeren betrokken werden bij innovatieontwikkeling. Wat ik nog moet vertellen over SPARK, is dat het een startend bedrijf is, waar 8 mensen werken (maar met ongeveer 4 FTE). Dat betekende voor mij dat ik verantwoordelijk was voor de hele pijler ‘Talent’, waarin ik dan ook alle vrijheid kreeg. Ik was dus zowel op strategisch, tactisch en operationeel niveau aan het werken. Onwijs leerzaam om dat te mogen ervaren. Toen ik begon bij SPARK, startte ook net de eerste editie van het cross-over innovatieprogramma SPARK Talent (dit was overigens opgezet door een Young Colfield collega, leuk detail). SPARK Talent is een programma verspreid over 10 weken, waarin gemixte teams van young professionals van uiteenlopende bedrijven leren hoe zij de innovatieve krachten binnen hun bedrijven kunnen worden. Het leertraject was gericht op de praktijk, doordat de deelnemers daadwerkelijk een innovatief concept uit gingen werken. Heel vet!

Wat waren jouw taken daarin precies?

Een deel van mijn werkzaamheden bestond uit acquisitie: zorgen dat bedrijven met hun young professionals meededen aan SPARK Talent (en daar dus ook voor betaalden).  Best een uitdaging als je geen sales-ervaring hebt en daar ook niet per se ambities in hebt. Maar het cliché is écht waar: outside your comfort zone is where the magic happens! Ik ben bij veel verschillende bedrijven op bezoek geweest, wat natuurlijk sowieso gaaf is. Daarnaast bleek sales helemaal niet zo vies als ik dacht. Eigenlijk draait het om twee dingen: perspectief nemen, oftewel je verplaatsen in de ander, en een beetje lef hebben. Naast het stukje acquisitie stemde ik met externe partners het inhoudelijke programma af op onze wensen en benodigdheden, zorgde ik dat praktische zaken als lunch, ruimte geregeld waren, zorgde ik voor de externe communicatie en was ik continu op zoek naar manieren om het programma te verbeteren. Op basis hiervan bepaalde ik (samen met de directeur) de strategische koers van het programma. De impact die je hebt in zo’n omgeving is enorm. Wat ik bedacht op strategisch niveau moest ik vervolgens ook vertalen naar tactisch niveau en vaak ook nog eens voor een groot deel zelf uitvoeren. Als ik iets niet handig aanpakte, merkte ik dat de dag erna zelf en kon ik snel bijsturen. Als ik iets goed deed, kon ik ook zelf de complimentjes in ontvangst nemen.

Hoe kijk je terug op je opdracht?

Al met al beschouw ik mijn tijd bij SPARK Campus als een fantastisch cadeau. Naast het inzicht dat werken voor een klein bedrijf heel mooi kan zijn heb ik veel hard & soft skills opgedaan. Bovendien is mijn netwerk gigantisch uitgebreid. Wie weet hoe dat nog van pas komt! Veel jongeren kijken na hun afstuderen vooral naar de grote corporates, wat ook logisch is. Dat deed ik zelf ook. Maar mocht je de kans krijgen om eens bij een klein bedrijf ervaring op te doen? DOE HET! Je krijgt er geen spijt van.

 

Michiel Baeten

Michiel Baeten

Business Analist - Trainee Talent Program

'Heel bijzonder dat mijn manager mij zoveel ruimte gaf!'

Hallo Michiel, jij hebt je opdracht bij ABN AMRO afgerond. Hoe was het?

Ja klopt! Ik deed mijn eerste opdracht bij ABN AMRO voor het PRIIPs project. Dit project komt voort uit nieuwe Europese regelgeving die voorschrijft dat er voor iedere transactie van een derivaat (afgeleid financieel product) met een retail-klant (MKB) een Key Information Document (KID) wordt gestuurd. Dit document is een soort financiële bijsluiter van maximaal 3 pagina’s waarin onder andere de kosten, risico’s en performance scenario’s staan beschreven. De KID moet het voor niet-professionele klanten makkelijker maken de producten te begrijpen en te vergelijken met andere producten of met producten van andere financiële instellingen. Misschien een wat ingewikkeld verhaal, maar heel leerzaam!

Wat waren de grootste uitdagingen in het project?

Het sturen van een document van 3 pagina’s klinkt misschien eenvoudig maar er zijn toch vele factoren die dit ingewikkeld maken. De data waarop de berekeningen zijn gebaseerd moeten zo accuraat mogelijk zijn maar de klant moet ook voldoende tijd hebben om het document lezen. Dus hoe vind je hier de juiste balans in? Omdat het document slechts drie pagina’s mag beslaan heb je weinig ruimte om het product te beschrijven. Hoe leg je op een half A4’tje in begrijpelijke taal de complexe financiële producten uit? Omdat het document voor de transactie moet worden gestuurd, moet er allerlei data uit verschillende systemen worden gehaald. Hoe bouw je een nieuwe module om al deze data te verzamelen vóórdat de klant de transactie heeft gedaan? Al deze vraagstukken in combinatie met een strakke deadline maakten dit project heel uitdagend!

Wat was jouw rol en welke werkzaamheden voerde je concreet uit?

Als oud-Young Colfielder gaf mijn manager bij ABN AMRO me alle ruimte om me tijdens deze eerste opdracht te ontwikkelen. De eerste maanden stonden voor een groot deel in het teken van kennis opdoen op het gebied van IT en de financiële producten maar daarnaast kreeg ik ook al een aantal leuke eigen projecten. In een periode waarin ABN AMRO midden in de transitie naar een ‘agile’ werkomgeving zat en wij hier als team ook ons steentje aan wilden bijdragen, kreeg ik een vergelijkbare rol als scrummaster. Een ander leuk project was de vendor selectie. Voor het genereren en het doen van de berekeningen werd een externe partij ingeschakeld. Ik deed hiervoor een marktonderzoek naar de kennis en ervaring van deze internationale IT bedrijven. De selectie werd uiteindelijk gedaan op de selectiedag, waarbij de vendoren mensen stuurden vanuit onder andere Israël, Duitsland en Oostenrijk. De Israëlische partij, die uit mijn marktonderzoek naar voren was gekomen, werd uiteindelijk geselecteerd. Tot aan het einde van het project ben ik voor hun de contactpersoon geweest. Een mooi resultaat van mijn eigen project! Halverwege de opdracht vroeg mijn manager welke kant ik op wilde binnen het project: de coördinerende kant of de inhoudelijke kant. Ik koos voor de inhoudelijke richting en vanaf dat moment heb ik me het grootste deel van de tijd mogen bezighouden met data analyses, stakeholder management en de teksten in het document. Richting het einde van de opdracht was ik vooral verantwoordelijk voor het analyseren van de regelgeving en het vertalen hiervan naar de inhoud van het document. Heel bijzonder dat mijn manager me zoveel ruimte gaf en me liet doen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben!

Wat hoop je nog meer uit dit traineeship te halen?

Mijn volgende opdrachten hoop ik voor hele andere bedrijven te doen, zoals een overheidsinstantie of een startup. Me zo breed mogelijk ontwikkelen is mijn doel tijdens dit traineeship. Later wil ik graag zelf een onderneming opzetten of in een klein bedrijf werken dus dan kan ik de opgedane ervaring goed gebruiken.

Kim Middelkamp

Kim Middelkamp

Personal Assistant CEO - Trainee Talent Program

'Geen dag is hetzelfde, er gebeurt hier altijd wat!'

Ha Kim, je doet al een tijdje een opdracht voor Van Lanschot Chabot. Zou je daar wat over willen vertellen?

Ja natuurlijk! Van Lanschot Chabot is één van de grootste intermediairs van Nederland op het gebied van verzekeringen. Het bedrijf helpt klanten vanuit ’s-Hertogenbosch met het in kaart brengen en inschatten van hun risico’s en adviseert hen over de beste manier om met die risico’s om te gaan. Momenteel zit Van Lanschot Chabot in een uitdagende fase. De markt voor financiële dienstverlening is druk in ontwikkeling en daarnaast heeft Van Lanschot Chabot een overeenstemming bereikt over de overname van Mandema & Partners uit Den Haag. Hiermee wordt Van Lanschot Chabot de grootste risicomanager in het segment. Deze overname brengt 275 professionele risicomanagers en verzekeringsexperts bij elkaar.

Veel veranderingen dus! En wat is jouw rol binnen de organisatie?

Mijn rol als rechterhand van de CEO Lando te Molder is het breed ondersteunen van de directie en het managementteam van Van Lanschot Chabot. Mijn taken hierbij lopen uiteen van koffie halen voor bezoekers en het managen van de agenda’s tot het organiseren van een medewerkersbijeenkomst en het ontwikkelen van doelgroep proposities voor de zakelijke markt. Hierbij werk ik voornamelijk veel samen met de directie en het managementteam en functioneer ik als spin in het web van het bedrijf, heel leuk!

Waarom vind je deze opdracht zo leuk?

Geen dag is hetzelfde, er gebeurt hier altijd wat waardoor ik dag in dag uit wordt uitgedaagd om orde in de chaos te creëren.

Daaf van Bilsen

Daaf van Bilsen

Implementatiemanager - Trainee Talent Program

'Mijn taak was om vertrouwen te creëren dat deze werkwijze een verbetering voor iedereen was.'

Hi Daaf! Wil je iets over jouw opdracht bij RDW vertellen? 

Voor de afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken heb ik een nieuwe (digitale) werkwijze geïmplementeerd. De afdeling had al een softwareprogramma hiervoor aangeschaft, maar nooit ingericht naar de wensen van de juristen. Enerzijds was ik de schakel tussen de software-ontwikkelaar en de RDW juristen bij de inrichting van dit programma. Anderzijds heb ik een aantal procesveranderingen bedacht om de efficiëntie van de afdeling te bevorderen. Naast het creëren van deze nieuwe werkwijze was ik ook verantwoordelijk voor het implementeren daarvan binnen de afdeling.

Wat vond je het leukst aan deze opdracht? 

Ik heb veel energie gehaald uit het boeken van resultaten tijdens deze opdracht. Door een duidelijke planning kon ik telkens afvinken wat behaald was en stap voor stap zien hoe de afdeling vooruit ging. De zelfstandigheid die ik kreeg van mijn opdrachtgever heeft daar zeker aan bijgedragen.

Waarin werd je uitgedaagd? 

Voor mij was de uitdaging in deze opdracht tweeledig. Ten eerste nam ik zelf verantwoordelijkheid voor zowel de planning als het eindresultaat en moest ik even zoeken naar een goede manier van communiceren met mijn stuurgroep. Anderzijds waren sommige veranderingen ingrijpend voor de juristen en was het aan mij om het vertrouwen te creëren dat deze werkwijze een verbetering voor iedereen was.

Wat was de toegevoegde waarde van jou als Young Colfielder

Mijn toegevoegde waarde lag voornamelijk in het aanjagen van de juiste personen. Daarvoor moest ik snel ontdekken waarvoor ik bij wie moest zijn. Voor de afdeling was het goed dat één iemand dedicated met deze opdracht bezig was, zodat het ook binnen een half jaar geregeld werd. Daarbij  heb ik een aantal extra verbeteringen kunnen doorvoeren, omdat ik als externe niet bekend was met de procedures en ik deze opdracht begon met een open blik en een kritische houding.

Waarom heb je voor dit traineeship gekozen? 

Voornamelijk vanwege de breedte van de opdrachten en opdrachtgevers. Ik denk niet dat ik als starter snel een dergelijke opdracht zelfstandig had mogen uitvoeren als het niet namens Young Colfield was gebeurd. Ik zie een grote toegevoegde waarde in het meedraaien binnen een organisatie, vooral met een eigen verantwoordelijkheid. Binnen twee jaar een aantal dergelijke ervaringen opdoen is een goede start van mijn carrière.