Blog Layout

Afscheidsinterview Piter Jan

aug. 04, 2021
Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan. Hij begon ooit als trainee en eindigde als mede-eigenaar. Na 8 jaar inspiratie, plezier en werk verlaat Piter Jan Young Colfield. Hoe kijkt hij terug op deze jaren? Wat heeft hij allemaal geleerd? En wat nu?! Je leest het allemaal in dit interview.

Hier zitten we dan op de  Hogehilweg. De plek waar het allemaal begon 8 jaar geleden, maart 2014. De Piter Jan van toen, had hij dit allemaal zien aankomen?!
Ik had géén idee waar ik aan begon. Ik was op allerlei plekken aan het solliciteren. In dezelfde week had ik een interview bij een big databedrijf waar ik helemaal doormidden was gezaagd over de definitie van big data, die ik niet wist waardoor de interviewer boos was, haha. De ervaring bij YC was tegenovergesteld, een stuk persoonlijker. Ik kon niet 100% uitleggen waarom, maar het voelde gewoon meteen goed. 

Je hebt hier natuurlijk het traineeship gedaan. Hoe kijk je daar op terug?
Wat me het meest is bijgebleven is toch wel mijn trainee team 15. Dat is echt in zo’n korte tijd een hechte vriendengroep geworden. Ik was ingestapt met een gevoel van “ik wil wel wat met persoonlijke ontwikkeling” – maar mijn team was hier al een stap verder in. Ik moest daar aan wennen in het begin. Ik vond het mooi hoe anderen open en kwetsbaar konden zijn, maar lastig hoe ik dat zelf kon doen. En hoe ik dat dan ook weer kon verenigen met de opdrachten die ik deed. 

Wat voor opdrachten heb je eigenlijk gedaan?
Mijn opdrachten waren inhoudelijk uitdagend. De taaie en uitdagende context bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken, waar mijn opdrachtgever me meenam naar onderhandelingen die gingen over miljoenen. Mijn commerciële affiniteit werd aangewakkerd tijdens mijn tweede opdracht bij start-up Spark waar ik programma’s opzette voor talent ontwikkeling. Mijn laatste opdracht was bij een échte start up: Closing the loop. We zaten met zijn 5-en in een appartementje in west zonder verwarming in de winter. Ik wist niet echt wat ik aan het doen was en voor ik het wist had ik me opeens meegeluld naar de klimaattop in Parijs. 

Wat maakte dat je langer wilde blijven na je traineeship? 
Eigenlijk ging dat heel mooi. Ik zat al best ver in de procedure bij ABN AMRO. Toen kwam Réal naar me toe met de vraag of ik het niet leuk zou vinden om Crowd Consulting bij YC groot te maken samen. Dus toen kwam ik tot de keuze: ABN de grote corporate, mooie rol, wat meer prestige. Of bij YC meer ondernemen met een nieuw concept. Toen heb ik echt gekozen voor wat ik leuk vond in plaats van voor prestige. Daar heb ik een beetje afscheid genomen van dingen doen omdat ze goed staan en ben ik meer mijn hart gaan volgen. Toen ging ik aan de slag met crowd consulting en maakte ik mijn eerste business plan. Ik zei: ik ga wel 1,5 ton binnenhalen! [lacht hard] Véél te hoog ingeschat. Het was echt een uitdaging om Crowd Consulting van de grond te krijgen. Wel heel leuk. 

Maart 2018 werd je mede-eigenaar van Young Colfield samen met Réal, Anne en Els. Hoe heb je dat ervaren? 
Ik weet nog heel goed dat ik geen seconde heb getwijfeld toen ik werd gevraagd door Réal en Suus. Ik had een gesprek waar Suus vertelde dat ze ging stoppen en Réal vertelde dat hij doorwilde en dat hij aan mij dacht voor de commerciële kant. Ik liep gemixt weg uit dat gesprek: verdriet dat Suus wegging, maar wat een geweldig aanbod! Best bijzonder eigenlijk dat ik steeds zulke mooie stappen heb kunnen maken binnen zo’n kleine club. Ik zit hier niet 7,5 jaar omdat het alleen maar fijn is. Ook omdat ik steeds inhoudelijk kon blijven groeien en een stap kon zetten. 

Welke lessen neem je allemaal mee van je Young Colfield tijd?

Echt mijn hart en geluk volgen in plaats van dingen doen omdat het hoort of omdat iedereen het doet. Ik heb een berg oordelen en overtuigingen losgelaten. Zoals zo’n keuze voor YC of ABN: dat ik kan scheiden of ik iets doe omdat ik het leuk vind, niet omdat ik een overtuiging volg die prestige oplevert.


Ik heb ook veel vertrouwen in mezelf ontwikkeld. Mezelf leren kennen, op een waarderende manier. Veel terug gekregen waarvan ik niet wist dat het talenten waren. Dat ik dingen die makkelijk gaan mag koesteren als talent in plaats van me alleen te richten op het moeilijke dat ik nog moet leren.


En ik heb heel veel vrienden gemaakt. Diepe vriendschappen, mensen van wie ik echt diep in mijn hart houd.


Ik heb ook geleerd hoe ik mezelf kan zijn in een werkomgeving. Iets dat ik nog steeds uitdagend vind. Maar YC heeft me daar enorm in geholpen om dat steeds meer te zijn. Ik heb veel geleerd over werk, maar ook over de relativiteit van werk. Het is zo goed dat ik gezien heb dat het gewoon zo kan, dat het geen utopie is. Dat dat argument van “het is gewoon werk” gewoon niet waar is. Ik kan nu zeggen: “ik heb zo’n bedrijf gekocht en geleid en het kan wel.”


Wat bedoel je met “het kan wel”?

Je kan jezelf niet scheiden van hoe je op werk bent en hoe je thuis bent. Je kan je als organisatie niet scheiden van de maatschappij. Het is allemaal verbonden. Je kan wel doen alsof je werk inhoud het belangrijkste is voor je dat er is, maar dat is niet zo. Liefde, vriendschap, dat is belangrijk. Waarom zou je dat dan ook niet onderdeel van je werk laten zijn?! Dus ik heb hier echt geleerd dat het geen parallel leven hoeft te zijn – werk en privé – dat het samen kan, geïntegreerd. Dus ook al zitten we hier op zo’n bedrijven terrein op Zuid-Oost. Het is niet de essentie van wat wij hier doen.


En wat heb jij toegevoegd aan Young Colfield?

Dat je mag dromen en dat alles bespreekbaar is. En tegelijkertijd het realisme dat we ook een business te runnen hebben met elkaar. Daar helderheid en eerlijkheid inbrengen in de verwachtingen. Ik probeerde met trainees altijd in gesprek te zijn. Ze te stimuleren in hun ambities en dromen. En tegelijkertijd ook eerlijk te zijn in de kaders en het realisme. Ik hoop dat ik daarin heb toegevoegd dat het niet OF OF is maar EN EN. Dat beide aspecten belangrijk zijn en dat het samen kan.


Ik hoop ook warme relaties met de partijen waar we mee samenwerken. Feedback van mijn opvolger was: het lijkt wel alsof je aanschuift bij iedereen alsof je de buurman of familie bent, zonder dat het ten koste gaat van de zaken. Ik denk dat dat wel echt betrokken opdrachtgevers heeft opgeleverd.


En een maatschappelijk hart. Verder kijken dan de grenzen van onze eigen organisatie. En ook een bredere verantwoordelijkheid nemen.


En natuurlijk humor en muziek! Eindeloos lachen met elkaar, borrels, wintersport, liedjes maken voor teams en mensen die uit dienst gingen. Zo genieten. Mensen in het zonnetje zetten, gieren van het lachen. Prachtig. Daar hield ik wel van: sfeer maken op de bijzondere momenten.


Heb je tot slot nog een wijze les voor de lezer of voor de mensen die na jou bij YC komen?

Mijn laatste maar meest fundamentele inzicht: durf te werken vanuit vertrouwen in plaats van vanuit controle. En ook daarin hoef je niet bang te zijn dat alles uit je handen valt. Ik ben juist verrast wat voor mooie dingen er dan kunnen ontstaan. Niet willen beheersen, maar echt vertrouwen geven. Dat is iets heel anders dan laissez-faire. Het kan ook over kaders gaan, maar op een ‘ik geloof dat je het kan, ik ga je faciliteren hoe’ manier. Dat is echt een les voor mezelf die ik meeneem.


En nu?

Ik wil het eigenlijk nog een stap verder trekken hierna. Onderwerpen die mij bezighouden, die me aan het hart gaan. Waarom kan ik daar niet mijn werk van maken? Dat wil ik nu een kans gaan geven. Mijn hart mijn werk laten bepalen. In plaats van mijn werk mijn week te laten bepalen. Daar ga ik de tijd voor nemen.


Ik ben me zo super bewust dat ik hier iets achterlaat dat ik niet ergens anders ga vinden. Maar dat is ook goed. Ik vind het fijn om dat te erkennen. Om daar bewust afscheid van te nemen: de mooie bijzondere dingen die hier zijn. Dat die ook echt hier mogen zijn. En dat ik hierna geen kopie hoef te vinden. Ik zou het geen recht doen als ik nu zeg: “dat ga ik precies zo terugvinden!” Ik sluit dit hier af, het gaat me aan het hart, het is waardevol, ik vind het niet terug, en tegelijkertijd weet ik: het is geen utopie, het kan. Dat maakt het afscheid emotioneler maar maakt ook dat ik er recht aan doe.


Piter-Jan, we gaan je missen!


Els Hoebée


Partner 


Neem contact op met Els


Meer lezen

25 apr., 2024
Elke eerste donderdag van de maand organiseren wij een inspiratiesessie op onze basecamp, waarbij we stilstaan bij een onderwerp dat draait om verbinding, inspiratie of plezier. Begin april stond deze inspiratiesessie in het teken van Diversiteit & Inclusie (D&I) op de werkvloer. In deze sessie nodigden wij Nazha Rustom uit om ons te inspireren over dit belangrijke thema waar wij als (zelfbewuste) organisatie verantwoordelijkheid voor willen nemen. Wij bij Young Colfield willen een plek zijn die uitnodigt om jezelf te kunnen zijn. Want de meeste impact maak je als jezelf. Nazha Rustom is Chief D&I bij De Nederlandsche Bank en heeft als missie om zoveel mogelijk impact te maken op het thema D&I. In deze blog vertelt zij ons meer over unconsious bias en hoe inclusief gedrag eruitziet. Een van de redenen waarom Nazha heeft besloten zich in te zetten voor D&I, is vanwege haar eigen levenservaringen. Haar verhaal begon in Zuid-Libanon, waar zij werd geboren in een Palestijns vluchtelingenkamp. Zij en haar ouders zijn in 1990, verhuisd naar Nederland, toen zij drie maanden oud was. Nazha groeide op in Brabant en op haar twaalfde kregen haar ouders een bericht dat zij in Nederland mochten blijven. Pas op dat moment kon ze zichzelf de vraag stellen “Wat ga ik doen?”. Nazha is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht met een master in Human Resource Management (HRM). Haar eerste baan was bij Zeeman, waar ze helemaal niets met HR deed en het al snel saai begon te vinden. Vervolgens trad ze in dienst bij ABN Amro, waar ze twaalf jaar heeft gewerkt. Ze begon als HR-medewerker en rolde toen in de richting van D&I. Tijdens haar studie en aan het begin van haar carrière werd ze geconfronteerd met het feit dat haar culturele achtergrond verschilt van die van de organisatie, en dat organisaties niet altijd weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Nazha vertelt ons hieronder verder over het belang van diversiteit en inclusie, wat D&I inhoudt, en hoe we dit in de praktijk kunnen toepassen. Wat is het belang van D&I? "Diversiteit en Inclusie kan vanuit verschillende invalshoeken worden benaderd" , stelt Nazha. Ze vertelt dat binnen organisaties, zowel in Nederland als wereldwijd, D&I vaak vanuit het perspectief van de werkgever worden benaderd. Het is een veelvoorkomend patroon dat organisaties streven naar diversiteit door meer vrouwen, diverse leeftijden en culturele achtergronden aan te nemen, waarbij de verantwoordelijkheid meestal bij HR of het management wordt gelegd. Maar het is niet de bedoeling dat men diverser wordt puur om diverser te zijn. Er zit een gedachte achter. Haar hoop is dat bedrijven, organisaties, instanties allemaal hun diensten, producten toegankelijk maken voor de hele maatschappij. Ze zegt “Als je bijvoorbeeld een bank bent en je verkoopt producten in de financiële sector, dan hoop ik dat we het met z'n allen het belangrijk vinden dat iedereen in Nederland toegang heeft tot financiële producten.“ Ze benadrukt dat het belangrijk is dat bedrijven openstaan voor diversiteit. Een belangrijk aspect daarvan is dat je je klanten beter moet begrijpen om te voorkomen dat je hen benadeelt. Waar gaat inclusie over? “Inclusie gaat over gelijkwaardigheid, maar ook over hoe je omgaat met de machtsverhoudingen binnen de verschillen die er zijn” , stelt Nazha. Als je bijvoorbeeld een besluit maakt op basis van de meeste stemmen gelden, dan heb je vaak een groep die vaker krijgt wat zij wil en de minderheidsgroep wordt minder goed vertegenwoordigd. Inclusie gaat vooral over het vergroten van de aandacht voor de minderheidsgroepen. Dit doe je door naar ze te luisteren en dan ook een keer te doen wat zij willen. Dit vormt de basis voor sterke teams. Om inclusie te waarborgen is onderling vertrouwen essentieel. Vertrouwen stelt je in staat om conflicten aan te gaan op een constructieve manier. Het bespreken van conflicten, in plaats van ze te negeren, zal de betrokkenheid vergroten. Het aangaan van conflicten toont betrokkenheid en een gevoel van verbondenheid. Daarna neem je verantwoordelijkheid en hoop je gezamenlijk betere resultaten te behalen, zoals beschreven in de piramide van Patrick Lencioni. Ze wijst erop dat we vaak de neiging hebben om in onze comfortzone te blijven en samen te werken met mensen die denken en handelen zoals wij gewend zijn. Om inclusie te bevorderen, zijn zelfreflectie, nieuwsgierigheid en moed nodig. Dit vereist dat je jezelf echt uitdaagt en jezelf in de "stretch zone" begeeft, zelfs als dit ongemak met zich meebrengt. En als zowel jij als je teamleden met de juiste intentie in de stretch zone gaan zitten, zal je op lange termijn veel van elkaar leren, verschillende inzichten krijgen en je blinde vlekken wegnemen, wat uiteindelijk echt bijdraagt aan inclusie. Wat is diversiteit? “Diversiteit is meer dan wat je op het eerste gezicht ziet. Diversiteit gaat over de representatie van verschillende culturele en sociale groepen in je organisatie.” Nazha legt uit dat hoewel vooroordelen vaak gericht zijn op mensen die zichtbaar verschillen, zoals in huidskleur, leeftijd en sociale status, de verschillen niet altijd zichtbaar hoeven te zijn. D&I gaat verder en is complexer dan alleen zichtbare verschillen, en vooroordelen kunnen ook ontstaan op basis van andere factoren zoals seksuele oriëntatie, hoewel dit minder zichtbaar is. Zij benadrukt het belang van het erkennen van diversiteit in al zijn vormen en het vermijden van vooroordelen op basis van uiterlijke kenmerken. Dit brengt ons bij het concept van de inner en outer group. Wanneer je ergens binnenkomt, begint het brein onmiddellijk de 'inner group' en de 'outer group' te analyseren. Robin Dunbar stelt dat wanneer de meerderheid van de mensen waarmee je werkt of omgaat tot je inner circle behoort, dit leidt tot een gevoel van herkenning en vertrouwen. Hierdoor voel je je veilig en ben je geneigd om kwaliteit te leveren, wat weer bijdraagt aan het opbouwen van kwalitatieve relaties. De 'outer group' bestaat uit mensen waarmee je je totaal niet kunt identificeren. Dit verschil leidt tot wantrouwen. Het gevoel van onbekendheid brengt verschillende risico's met zich mee, waarbij vragen ontstaan als " Moet ik wel met hen samenwerken? Zullen er conflicten ontstaan?" Dit resulteert uiteindelijk in zwakkere relaties. Als gevolg treedt uitsluiting op, aangezien je brein zo is geprogrammeerd dat het je gedrag beïnvloedt. Door je bewust te zijn van de inner- en outer group, kun je op een gegeven moment je eigen brein gaan sturen om onbewuste vooroordelen te voorkomen. Als je jezelf durft uit te dagen en meer informatie vergaart over anderen, doorbreek je vooroordelen over een bepaalde groep. Hoe ziet inclusief gedrag eruit? Een onderzoek van Deloitte heeft onderzocht welke gedragscomponenten zorgen voor een inclusief gevoel. Wat heb jij? Wat kan jij doen? En welk eigenaarschap heb jij zelf om inclusie op de werkvloer te verbeteren? Ze hebben daar gedragscomponenten beschreven zoals zelfbewustzijn, culturele intelligentie, nieuwsgierigheid, empathie, moed en toewijding als belangrijke elementen om inclusief gedrag te tonen. In de praktijk betekent dit dat je je bewust moet zijn van je eigen culturele achtergrond, je vorming en mogelijk ook je vooroordelen. Om je zelfbewustzijn te vergroten is het van belang te begrijpen welke invloed je hebt op je omgeving. Stel jezelf niet als de norm, hoewel dit moeilijk kan zijn vanwege je eigen referentiekader, maar probeer buiten je eigen bubbel te treden. Culturele intelligentie houdt in dat je tijd moet investeren om de culturele achtergrond van verschillende groepen te begrijpen. Wees op de hoogte van culturele gebruiken en maak deze bespreekbaar. Stel ook open vragen om je medewerkers beter te begrijpen en een beter besef te hebben over hun situatie. En als laatste, wees moedig en toegewijd. Durf je uit te spreken wanneer je bijvoorbeeld een ongepaste grap hoort. Wees een voorvechter voor gelijke kansen. Deze avond heeft onze eigen blik op D&I verruimd. Dank aan Nazha voor een inspirerende sessie. Laten we de uitdaging aangaan om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Door bewustwording, actie en betrokkenheid kunnen we een verschil maken.
door Els Hoebee 06 mrt., 2024
Hey Berend, hoe ben jij eigenlijk bij Young Colfield terecht gekomen? En wat is er het meest blijven hangen tijdens je eerste bezoek bij ons op kantoor? Via een recruiter. Ik werd door meerdere partijen benaderd, en ik had ook meerdere sollicitatiegesprekken en aanbiedingen lopen, waaronder Young Colfield. Mijn eerste indruk van het kantoor was dat ik het heel leuk vond ingericht en aangekleed. De energie die er hing voelde een beetje als een start-up met jonge mensen, iedereen was heel aardig en geïnteresseerd. En wat was de reden dat je voor het bedrijf koos? Naast dat ik het een fijn idee vond dat je bij je opdracht kan uitstromen als het goed klikt aan het einde van je traineeship, vond ik de goede begeleiding, passend bij wie jij bent als persoon ook een groot voordeel. Dit en het gevoel wat ik bij Young Colfield had en de mensen die er rondliepen hebben me doen besluiten dat ik voor Young Colfield koos. En dat voelde gewoon goed. Hoe heb je de overgang ervaren van studie naar traineeship? Heel goed. Ik heb altijd veel in de horeca gewerkt naast mijn studie, en dat voelde eigenlijk als veel harder werken. Wel op een andere manier natuurlijk. Ik werk nu 40 uur, maar zo voelt het niet. Het werk is namelijk vrij flexibel, afgebakend en je hoeft bijvoorbeeld niet na je studie nog eens een keer te werken en of in het weekend iets te doen. Kan je iets meer vertellen over je rol bij ING? Ik ben DevOps engineer, dat staat voor Development Operations en valt onder Software-ontwikkeling. Binnen deze rol zorg ik ervoor dat iedereen bij de data kan binnen de architectuur van het hele systeem van ING. Denk hierbij ook aan het aanleveren van de juiste API’s (Application Programming Interfaces. Het maken van een applicatie doe ik niet, maar voor het maken van die applicaties heb je tools nodig, een soort gereedschap. Als je een huis wil bouwen heb je stenen nodig, en die lever ik als het ware aan. Ik praat een beetje met de bouwvakkers, en ik geef als het ware de stukken gereedschap aan. Neem bijvoorbeeld je bankrekening, hier kan je zien welke uitgaven je hebt gedaan en die worden op een mooie manier weergegeven. Het geven van een afschrift moet door een API worden gedaan, en die maak, update en onderhoud ik. Het is dus een soort legoën met onzichtbare legosteentjes. We hebben dagelijkse stand-ups, om te bespreken wat je die dag gaat doen of waar je tegen aanloopt. Wat vindt je het leukste aan je rol? Het is eigenlijk puzzelen voor gevorderden, met veel zelfstandigheid. De flexibiliteit vind ik ook erg fijn: als ik elke dag wil werken van 5 uur ’s avonds tot 4 uur ’s ochtends, dan kan dat. Daarnaast vind ik het leuk dat mijn werk ook echt is terug te zien en een bijdrage lever aan de grootste onderneming van Nederland. Zoals je hoort dus eigenlijk alles bij elkaar, een cocktail van alles wat ik leuk en interessant vind. In hoeverre had je verwachtingen van deze opdracht? Ik ging er echt blanco in, eigenlijk zoals ik de meeste dingen doe. Vaak kan het alleen maar fout gaan als je verwachtingen hebt in mijn ogen. Maar het is ook heel goed uitgepakt. Vertel ons je grootste werkblunder! In geur en kleur! Binnen de IT werk je met een programma dat GIT heet, dat is een soort mappensysteem. Waar je online mapjes deelt, je werkt allemaal in een gemeenschappelijke map en iedereen kopieert die op zijn eigen apparaat, daar kan je dan in werken. Als je iets hebt aangepast, dan upload je het weer zodat andere mensen daar ook weer bij kunnen. Van azure test, acceptatie en production. Bij azure ga je dan van deployed naar production, en dan heb je een stap die je aan moet klikken en als je dat niet doet dan wordt de hele branche verwijderd. En dat had ik niet gedaan. Dus ik kreeg ineens allemaal appjes wie heeft de development branche verwijderd!? Ik kan hem niet meer vinden! Uiteindelijk is het goedgekomen en uiteindelijk schijnt het dat iedereen dat een keer overkomt. Wat betekent persoonlijke ontwikkeling voor jou? Groei. In wat voor zin van het woord dan ook. Meer kennis vergaren, maar ook dat je anders naar jezelf en dingen gaat kijken. Ik vind dat onderdeel ook echt uniek in het Young Expert Program, want je komt dit niet zo snel tegen bij een IT traineeship. Het gaat eerder om wat je kan, niet wie je bent. En dat is hier anders. Wat heb je tot nu toe geleerd wat je de komende jaren meeneemt in je werk of privéleven? Ik dacht eigenlijk dat ik mezelf altijd best wel goed kende, al op vrij jonge leeftijd. Dat ik wel wist wie ik was, hoe ik in elkaar zat, maar ook dat ik niet heel snel nieuwe dingen over mezelf kwam te weten. Zo heb ik altijd geroepen dat yoga niks voor mij was, vond het altijd maar een beetje zweverige onzin. Maar er wordt ook veel aandacht besteed aan zelfbewustzijn bij Young Colfield, en ik kwam meer in aanraking met mediteren en mindfulness. En eigenlijk hebben medetrainees deze kant wel in mij naar boven gehaald. Vaak doe ik een stiltemomentje aan het begin van de middag en dat helpt wel echt in mijn concentratie. Welke gouden tip heb jij voor starters of mensen die op zoek zijn naar een baan? Mensen zijn een heel belangrijk onderdeel van het werken, dat mag niet onderschat worden. Dus kijk niet alleen werkinhoudelijk, maar zeker ook wat voor mensen er in de organisatie werken en of jij jezelf hier ook thuis voelt. Daarnaast moet je je niet laten afschrikken door mensen die er al jaren werken. Het is misschien zo dat ze meer weten doordat ze er langer werken, maar niet meer kunnen! Heb dus vertrouwen in jezelf. Bedankt voor je openheid Berend. Veel succes met de rest van je opdracht!
door Els Hoebee 01 mrt., 2024
De afgelopen 8 maanden is Sem, een trainee van ons Talent Program , werkzaam geweest bij Budbee als compliance specialist. Daarnaast heeft hij tijdens zijn tijd bij Budbee een aantal leerzame trainingen gevolgd bij Young Colfield. In deze blog deelt Sem zijn ervaringen, inzichten, en reflecteert hij op zijn tijd bij Budbee. Hoi Sem, leuk dat we je even over je eerste opdracht kunnen spreken! Kun je ons wat meer vertellen over Budbee? Natuurlijk! Ik heb bij Budbee gewerkt als compliance specialist. Budbee is een Zweeds bedrijf binnen de e-commerce wereld, dat de pakketindustrie wil revolutioneren. Wat ik hiermee bedoel is dat ze een andere propositie hebben dan de concurrentie. Budbee bezorgt namelijk in de avonduren en op een duurzame manier. Daarnaast heeft Budbee de pakketkluizen in Nederland geïntroduceerd. Dit maakt Budbee een heel innovatief bedrijf. Dat klinkt als een gave missie! Wat was jouw functie binnen Budbee? Bij Budbee heb ik gewerkt binnen de operationele afdeling. Om je wat context te geven, de operatie is ingericht in twee teams: ‘first & middle mile’ en ‘last mile’. Het ’first & middle mile’ team is verantwoordelijk voor alle processen die ervoor zorgen dat een pakket geleverd kan worden aan de klant. Het ‘last mile’ team is verantwoordelijk voor de levering aan de klant. Ik heb zelf gewerkt binnen het ‘last mile’ team. Mijn officiële functietitel was compliance specialist. Als compliance specialist ben ik verantwoordelijk geweest voor ontwerpen en herinrichten van twee processen zodat deze voldeden aan relevante wet- en regelgeving. Beide processen hadden betrekking op de (nieuwe) chauffeurs van Budbee. Het eerste proces dat we ontwerpen hebben was een nieuw onboarding proces. Hiervoor hebben we een nieuw softwareprogramma aangekocht en dit geïmplementeerd in de bestaande systemen van Budbee. Aan de hand van dit programma loopt de chauffeur een aantal stappen door, voordat de chauffeur in dienst mag treden. Het tweede proces richtte zich op de controle van chauffeurs na indiensttreding. Zo hebben we proces voor het ophalen van de pakketten op de verschillende distributiecentra van Budbee herontwerpen. De chauffeurs worden dagelijks aan een aantal checks onderworpen voordat ze aan het werk mogen. Dat klinkt als een interessante rol! Wat vond je verder van het bedrijf Budbee? De jonge, energieke en dynamische sfeer binnen Budbee heeft ervoor gezorgd dat ik me nooit als een externe medewerker heb gevoeld. Vanaf moment één werd ik bij alle activiteiten en borrels betrokken. Hierdoor voelde ik me heel erg op mijn plek. Daarnaast leeft de missie van Budbee heel erg binnen het bedrijf. Dit vond ik heel fijn om te ervaren. Hierdoor zet je net dat stapje extra om bij te dragen aan deze mooie missie. Goed om te horen. Verder zijn wij benieuwd welke persoonlijke kwaliteiten je hebt ontdekt tijdens deze opdracht? Tijdens mijn opdracht was ik verantwoordelijk voor de implementatie van de nieuwe processen. In praktijk betekende dit dat ik collega’s en externe relaties moest overtuigen om iets opeens op een hele andere manier te doen dan dat ze gewend waren. Ik heb gemerkt dat ik van nature mensen makkelijk meekrijg in mijn ideeën. Het kostte mij relatief weinig moeite om deze mensen te overtuigen van de nieuwe werkwijze. Daarnaast vertrouwen mensen mij snel, waardoor ze de nieuwe werkwijze snel overnamen. Naast de kwaliteiten die je hebt ontdekt, wat waren uitdagingen die je hebt ervaren tijdens deze opdracht en hoe ben je hiermee omgegaan? Ik heb ervaren dat ik het fijn vond dat ik vanaf het begin veel verantwoordelijkheid kreeg. De keerzijde hiervan was dat ik het gevoel had overal verantwoordelijk voor te zijn en dat ik alles zelf moest oplossen. Ik vroeg niet snel om hulp en beet mij vast op problemen die ik waarschijnlijk niet zelf kon oplossen. Door dit bespreekbaar te maken tijdens mijn coaching en trainingen kon ik hier actief mee aan de slag. Uiteindelijk leerde ik dat het stellen van vragen het werk en het team alleen maar ten goede kwam. Als je terugdenkt aan je tijd bij Budbee, wat zijn dan je belangrijkste take-aways van deze opdracht? Ten eerste, Budbee is een mooie organisatie met superleuke mensen. Daarnaast heb ik het erg gewaardeerd dat ik veel verantwoordelijkheid en vrijheid heb gekregen. Ten slotte ben ik actief aan de slag gegaan met leerdoelen die ik opgesteld heb op basis van trainingen en coaching. Naast je werk bij Budbee heb je ook verschillende trainingen mogen volgen bij Young Colfield. Welke training die je tot nu toe bij Young Colfield hebt gevolgd heeft jou het meest geholpen in je opdracht bij Budbee? De MBTI-training! In deze trainingen ga je middels oefeningen op zoek naar je persoonlijkheidsprofiel. Het is heel inzichtelijk om samen met je trainee team erachter te komen op welke manier en waarom mensen op andere manieren communiceren, leren en te werk gaan. Dit heeft mij ontzettend geholpen in de samenwerking met anderen bij zowel Young Colfield als Budbee. Bedankt voor je tijd! Veel succes met je tweede opdracht.
Share by: