Blog Layout

Het einde van het traineeship: Talent Program trainee Pepé blikt terug!

dec. 15, 2022

Het Talent Program van Young Colfield bestaat uit een tweejarig multicompany traineeship, waarin je verschillende opdrachten doet en training & coaching volgt met een groep van acht trainees. Pepé heeft kortgeleden zijn traineeship afgerond en blikt in dit interview met Jasmine terug op de afgelopen twee jaar. In die twee jaar heeft hij op opdracht gezeten bij Dopper, de Gemeente Utrecht, Young Experience, Univé en tot slot Budbee, waar hij nu ook is uitgestroomd. Benieuwd hoe Pepé terugblikt op zijn tijd bij Young Colfield en welke lessen hij tijdens het traineeship heeft geleerd? Lees dan vooral verder!


Na twee maanden geleden gestart te zijn met het Talent Program is aan mij nu de dankbare taak deze kleurrijke persoonlijkheid te interviewen, die mij voor is gegaan in dit tweejarig avontuur. Pepé werkt op dit moment als Ground Operations Manager bij Budbee, een in 2016 opgericht technologiebedrijf met de missie om online winkelen makkelijker te maken door eenvoudige leveringen met gebruik van fossielvrije en hernieuwbare energie. Het kost me enkele weken om een plekje in Pepé’s agenda te bemachtigen, maar uiteindelijk heeft hij een prime time moment voor me vrijgehouden. Ik mag hem namelijk vergezellen voor een vrijmibo. We spreken af in een gezellige kroeg bij hem om de hoek. Onder het genot van ons gedeelde favoriete biertje Tripel Karmeliet raken we aan de praat.


Waarom heb je voor Young Colfield gekozen?

Aanvankelijk wilde ik juist geen traineeship doen. Ik had een beetje een allergie gekregen voor het woord traineeship door de populariteit ervan. Daarnaast wist ik destijds al best specifiek welke richting ik op wilde. Ik heb de master Global Business and Sustainability afgerond en wilde graag aan de slag bij een renewable energy startup, maar dat bleek wat lastiger dan verwacht. In die branche waren met name medior of senior functies te vinden en ik had geen relevante werkervaring.


Young Colfield kende ik al via studiegenoten en ook een jongen uit mijn voetbalteam werkte er destijds. Via hem ben ik uiteindelijk bij Young Colfield terecht gekomen en geheel zonder verwachtingen ben ik het eerste sollicitatiegesprek ingegaan. Dat eerste gesprek heeft mij toen – zelfs al was ik er niet gaan werken – zoveel vooruit geholpen. Het maakte Young Colfield voor mij direct een bijzondere plek.


Mijn eerste sollicitatiegesprek voerde ik met Mathijs Loop, hij was destijds Talent Manager voor het Talent Program. Een Talent Manager coacht de trainees gedurende hun tweejarig traject. Mathijs en ik kunnen beiden veel praten, waardoor het gesprek – waarvoor drie kwartier was ingepland – uiteindelijk ruim twee uur heeft geduurd. Wat hij mij tijdens ons eerste gesprek teruggaf, was waardevoller dan wat mensen mij hebben teruggegeven die mij al jaren kennen. Hij gaf woorden aan iets wat ik al jaren van mezelf wist, maar waarvan ik nooit wist hoe ik het onder woorden moest brengen. Zo vertelde hij mij: “ Op het moment dat je de ruimte binnenstapt, neem je eigenlijk al direct de ruimte in je beslag. Er is in een ruimte maar een beperkt volume en daarvan neem jij dus direct zonder daar iets voor te doen een groot gedeelte in. Op die manier kan je op mensen overkomen als een olifant in een porseleinkast.” Dit was niet nieuw voor mij, ik heb altijd al vrij veel zelfreflectie gehad, maar hij was de eerste die het perfect beschreef. Zonder waardeoordeel. Meer in het kader van: besef dat dit zo is en dan kan je daar wat mee doen. Hij zei ook veel andere mooie dingen en het was de eerste keer dat een gesprek met iemand die ik niet kende, mij zoveel waardevolle inzichten bracht. Ik wist dat ik mijn plek had gevonden.


Wat een mooi begin en voor velen denk ik heel herkenbaar die hier op gesprek komen. Wat voor opdrachten heb je gedaan tijdens je traineeship en heb je daar veel keuzevrijheid in gehad?

Ik heb absoluut een mooi en gevarieerd traineeship gehad. Tijdens mijn eerste opdracht vervulde ik de functie impactmarketeer bij Dopper. Een tof bedrijf met leuke mensen. Daarna kreeg ik een dubbele opdracht; een paar dagen in de week werkte ik voor de Gemeente Utrecht en de overige dagen werkte ik Young Experience, het zusje van Young Colfield. Voor de Gemeente Utrecht was ik Projectleider Veiligheidssituatie Stadhuis. Bij Young Experience heb ik samen met Guido, een oud-collega van Young Colfield, een ontwikkelingsprogramma gefaciliteerd. Hij is echt een vriend van me geworden. Ik vond de afwisseling tussen de verschillende functies heel leuk, de variatie maakte dat ik mijn energie goed kwijt kon. Daarnaast zijn de Gemeente Utrecht en Young Experience hele verschillende omgevingen. Bij de Gemeente werkte ik nauw samen met mensen van middelbare leeftijd, terwijl ik bij Young Experience voornamelijk met leeftijdsgenoten te maken had. Ik kan goed met mensen levelen, dus ik vind het net zo leuk om te verbinden met een wat stillere man van 50, als met jonge mensen bij een startup. Ik ben in dat opzicht echt een sociale kameleon. Ook die variatie in omgeving sprak mij dus erg aan.


Vervolgens mocht ik op opdracht bij Univé als innovatiemanager. Dit vond ik een hele leuke opdracht en ik kwam terecht in een fijn team en kreeg veel vrijheid in de uitvoering van de rol. De processen liepen alleen enigszins gelijk aan die van een gemiddelde gemeente, voor mij iets te stroperig. Anders had ik er jaren kunnen werken, want de sfeer in het bedrijf vond ik heel fijn. Het is voor mij echter belangrijk dat ik ergens echt kan aanpakken. Dat betekent voor mij dat ik niet alleen maar wil werken met mensen die een hoge opleiding hebben genoten, omdat je dan veelal belandt in conceptueel denken en vergaderen; veel consultancy. Ik was dus opzoek naar diversiteit in opleidingsniveau, minder concepten en meer daadwerkelijk doen. Voor mijn laatste opdracht ben ik toen bij Budbee beland, waar ik na mijn traineeship ben blijven werken. Ik ontwerp, verbeter en implementeer nieuwe processen in de terminals – onze sorteerdepots. Zo kunnen de pakketten op de sorteerdepots binnen heel Nederland efficiënter verwerkt worden. We pakken echt concrete vraagstukken op en dat doe ik samen met de mensen op de vloer. Ik zit er goed op mijn plek!

 

Welke waarden of wijze lessen van Young Colfield breng jij bij Budbee?

Authenticiteit en eigenheid. Ik heb geleerd mijn kleur te laten zien op een zachte en onbevangen wijze en ben goed in staat anderen de ruimte te geven om het beste in zichzelf naar boven te halen. Op werk doe ik dat bijvoorbeeld door iedereen zoveel mogelijk te betrekken in mijn keuzes. Bij Young Colfield heb ik ervaren dat door je eigen kleur te laten zien, je anderen uitnodigt dat ook te doen. Laat op de werkvloer dus altijd jouw unieke kleur zien en blijf met respect voor de waarden binnen een bedrijf jezelf.


Aan jou als beginnende trainee wil ik meegeven: doe wat je wilt en geniet volledig. Als je iets niet aan wilt gaan, doe dat dan ook niet. Kies je eigen uitdagingen en geniet van deze bijzondere jaren.


Als je kijkt naar jouw reis binnen het traineeship van Young Colfield de afgelopen twee jaar, waar ben je dan het meest dankbaar voor?

Allereerst ben ik heel dankbaar voor mijn leuke team en mijn talent manager Els, zulke geweldige mensen gun ik iedereen. Met mijn teamgenoten heb ik een bijzondere band en waardevolle vriendschappen ontwikkeld, ze hebben ze me heel veel geleerd over mezelf. Hun levensverhalen en ervaringen hebben me veel geleerd over het leven en over hoe dingen ook anders kunnen. Ik ben echt dankbaar voor de diepgang die we op zo'n constante basis met elkaar hebben kunnen bereiken en voor de lol die we de afgelopen jaren hebben gehad, en gelukkig nog steeds hebben.


Ook ben ik dankbaar voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Bij Young Colfield heb ik in een korte tijd meer groei doorgemaakt dan in alle levensjaren daarvoor, althans zo voelt dat soms echt. Mijn omgeving heeft die groei ook duidelijk ervaren. Ik weet nu heel goed wie ik ben, waarvoor ik me hard wil maken en voor wie ik door het vuur wil gaan.


In eerste instantie was ik op zoek naar een soort einddoel waar ik dan de rest van mijn leven aan zou besteden, maar daar ben ik nu helemaal niet meer mee bezig. Ik maak keuzes die op dit moment goed voelen, ik heb leren voelen wat voor mij belangrijk is en maak vanuit daar mijn keuzes. Als ik vanuit kwetsbaarheid, vanuit mijn hart keuzes maak, dan voelen en ervaren anderen dat ook op die manier. Ik geef aandacht aan de mensen waar ik nu om geef en probeer lol te hebben op werk op dit moment. Als ik keuzes maak die op dit moment goed voelen, dan komt de rest vanzelf.


Dankjewel voor je mooie woorden en wijze lessen!

Jasmine Vermeerssen


Trainee Talent Program


Neem contact op met Jasmine


Meer lezen

25 apr., 2024
Elke eerste donderdag van de maand organiseren wij een inspiratiesessie op onze basecamp, waarbij we stilstaan bij een onderwerp dat draait om verbinding, inspiratie of plezier. Begin april stond deze inspiratiesessie in het teken van Diversiteit & Inclusie (D&I) op de werkvloer. In deze sessie nodigden wij Nazha Rustom uit om ons te inspireren over dit belangrijke thema waar wij als (zelfbewuste) organisatie verantwoordelijkheid voor willen nemen. Wij bij Young Colfield willen een plek zijn die uitnodigt om jezelf te kunnen zijn. Want de meeste impact maak je als jezelf. Nazha Rustom is Chief D&I bij De Nederlandsche Bank en heeft als missie om zoveel mogelijk impact te maken op het thema D&I. In deze blog vertelt zij ons meer over unconsious bias en hoe inclusief gedrag eruitziet. Een van de redenen waarom Nazha heeft besloten zich in te zetten voor D&I, is vanwege haar eigen levenservaringen. Haar verhaal begon in Zuid-Libanon, waar zij werd geboren in een Palestijns vluchtelingenkamp. Zij en haar ouders zijn in 1990, verhuisd naar Nederland, toen zij drie maanden oud was. Nazha groeide op in Brabant en op haar twaalfde kregen haar ouders een bericht dat zij in Nederland mochten blijven. Pas op dat moment kon ze zichzelf de vraag stellen “Wat ga ik doen?”. Nazha is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht met een master in Human Resource Management (HRM). Haar eerste baan was bij Zeeman, waar ze helemaal niets met HR deed en het al snel saai begon te vinden. Vervolgens trad ze in dienst bij ABN Amro, waar ze twaalf jaar heeft gewerkt. Ze begon als HR-medewerker en rolde toen in de richting van D&I. Tijdens haar studie en aan het begin van haar carrière werd ze geconfronteerd met het feit dat haar culturele achtergrond verschilt van die van de organisatie, en dat organisaties niet altijd weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Nazha vertelt ons hieronder verder over het belang van diversiteit en inclusie, wat D&I inhoudt, en hoe we dit in de praktijk kunnen toepassen. Wat is het belang van D&I? "Diversiteit en Inclusie kan vanuit verschillende invalshoeken worden benaderd" , stelt Nazha. Ze vertelt dat binnen organisaties, zowel in Nederland als wereldwijd, D&I vaak vanuit het perspectief van de werkgever worden benaderd. Het is een veelvoorkomend patroon dat organisaties streven naar diversiteit door meer vrouwen, diverse leeftijden en culturele achtergronden aan te nemen, waarbij de verantwoordelijkheid meestal bij HR of het management wordt gelegd. Maar het is niet de bedoeling dat men diverser wordt puur om diverser te zijn. Er zit een gedachte achter. Haar hoop is dat bedrijven, organisaties, instanties allemaal hun diensten, producten toegankelijk maken voor de hele maatschappij. Ze zegt “Als je bijvoorbeeld een bank bent en je verkoopt producten in de financiële sector, dan hoop ik dat we het met z'n allen het belangrijk vinden dat iedereen in Nederland toegang heeft tot financiële producten.“ Ze benadrukt dat het belangrijk is dat bedrijven openstaan voor diversiteit. Een belangrijk aspect daarvan is dat je je klanten beter moet begrijpen om te voorkomen dat je hen benadeelt. Waar gaat inclusie over? “Inclusie gaat over gelijkwaardigheid, maar ook over hoe je omgaat met de machtsverhoudingen binnen de verschillen die er zijn” , stelt Nazha. Als je bijvoorbeeld een besluit maakt op basis van de meeste stemmen gelden, dan heb je vaak een groep die vaker krijgt wat zij wil en de minderheidsgroep wordt minder goed vertegenwoordigd. Inclusie gaat vooral over het vergroten van de aandacht voor de minderheidsgroepen. Dit doe je door naar ze te luisteren en dan ook een keer te doen wat zij willen. Dit vormt de basis voor sterke teams. Om inclusie te waarborgen is onderling vertrouwen essentieel. Vertrouwen stelt je in staat om conflicten aan te gaan op een constructieve manier. Het bespreken van conflicten, in plaats van ze te negeren, zal de betrokkenheid vergroten. Het aangaan van conflicten toont betrokkenheid en een gevoel van verbondenheid. Daarna neem je verantwoordelijkheid en hoop je gezamenlijk betere resultaten te behalen, zoals beschreven in de piramide van Patrick Lencioni. Ze wijst erop dat we vaak de neiging hebben om in onze comfortzone te blijven en samen te werken met mensen die denken en handelen zoals wij gewend zijn. Om inclusie te bevorderen, zijn zelfreflectie, nieuwsgierigheid en moed nodig. Dit vereist dat je jezelf echt uitdaagt en jezelf in de "stretch zone" begeeft, zelfs als dit ongemak met zich meebrengt. En als zowel jij als je teamleden met de juiste intentie in de stretch zone gaan zitten, zal je op lange termijn veel van elkaar leren, verschillende inzichten krijgen en je blinde vlekken wegnemen, wat uiteindelijk echt bijdraagt aan inclusie. Wat is diversiteit? “Diversiteit is meer dan wat je op het eerste gezicht ziet. Diversiteit gaat over de representatie van verschillende culturele en sociale groepen in je organisatie.” Nazha legt uit dat hoewel vooroordelen vaak gericht zijn op mensen die zichtbaar verschillen, zoals in huidskleur, leeftijd en sociale status, de verschillen niet altijd zichtbaar hoeven te zijn. D&I gaat verder en is complexer dan alleen zichtbare verschillen, en vooroordelen kunnen ook ontstaan op basis van andere factoren zoals seksuele oriëntatie, hoewel dit minder zichtbaar is. Zij benadrukt het belang van het erkennen van diversiteit in al zijn vormen en het vermijden van vooroordelen op basis van uiterlijke kenmerken. Dit brengt ons bij het concept van de inner en outer group. Wanneer je ergens binnenkomt, begint het brein onmiddellijk de 'inner group' en de 'outer group' te analyseren. Robin Dunbar stelt dat wanneer de meerderheid van de mensen waarmee je werkt of omgaat tot je inner circle behoort, dit leidt tot een gevoel van herkenning en vertrouwen. Hierdoor voel je je veilig en ben je geneigd om kwaliteit te leveren, wat weer bijdraagt aan het opbouwen van kwalitatieve relaties. De 'outer group' bestaat uit mensen waarmee je je totaal niet kunt identificeren. Dit verschil leidt tot wantrouwen. Het gevoel van onbekendheid brengt verschillende risico's met zich mee, waarbij vragen ontstaan als " Moet ik wel met hen samenwerken? Zullen er conflicten ontstaan?" Dit resulteert uiteindelijk in zwakkere relaties. Als gevolg treedt uitsluiting op, aangezien je brein zo is geprogrammeerd dat het je gedrag beïnvloedt. Door je bewust te zijn van de inner- en outer group, kun je op een gegeven moment je eigen brein gaan sturen om onbewuste vooroordelen te voorkomen. Als je jezelf durft uit te dagen en meer informatie vergaart over anderen, doorbreek je vooroordelen over een bepaalde groep. Hoe ziet inclusief gedrag eruit? Een onderzoek van Deloitte heeft onderzocht welke gedragscomponenten zorgen voor een inclusief gevoel. Wat heb jij? Wat kan jij doen? En welk eigenaarschap heb jij zelf om inclusie op de werkvloer te verbeteren? Ze hebben daar gedragscomponenten beschreven zoals zelfbewustzijn, culturele intelligentie, nieuwsgierigheid, empathie, moed en toewijding als belangrijke elementen om inclusief gedrag te tonen. In de praktijk betekent dit dat je je bewust moet zijn van je eigen culturele achtergrond, je vorming en mogelijk ook je vooroordelen. Om je zelfbewustzijn te vergroten is het van belang te begrijpen welke invloed je hebt op je omgeving. Stel jezelf niet als de norm, hoewel dit moeilijk kan zijn vanwege je eigen referentiekader, maar probeer buiten je eigen bubbel te treden. Culturele intelligentie houdt in dat je tijd moet investeren om de culturele achtergrond van verschillende groepen te begrijpen. Wees op de hoogte van culturele gebruiken en maak deze bespreekbaar. Stel ook open vragen om je medewerkers beter te begrijpen en een beter besef te hebben over hun situatie. En als laatste, wees moedig en toegewijd. Durf je uit te spreken wanneer je bijvoorbeeld een ongepaste grap hoort. Wees een voorvechter voor gelijke kansen. Deze avond heeft onze eigen blik op D&I verruimd. Dank aan Nazha voor een inspirerende sessie. Laten we de uitdaging aangaan om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Door bewustwording, actie en betrokkenheid kunnen we een verschil maken.
door Els Hoebee 06 mrt., 2024
Hey Berend, hoe ben jij eigenlijk bij Young Colfield terecht gekomen? En wat is er het meest blijven hangen tijdens je eerste bezoek bij ons op kantoor? Via een recruiter. Ik werd door meerdere partijen benaderd, en ik had ook meerdere sollicitatiegesprekken en aanbiedingen lopen, waaronder Young Colfield. Mijn eerste indruk van het kantoor was dat ik het heel leuk vond ingericht en aangekleed. De energie die er hing voelde een beetje als een start-up met jonge mensen, iedereen was heel aardig en geïnteresseerd. En wat was de reden dat je voor het bedrijf koos? Naast dat ik het een fijn idee vond dat je bij je opdracht kan uitstromen als het goed klikt aan het einde van je traineeship, vond ik de goede begeleiding, passend bij wie jij bent als persoon ook een groot voordeel. Dit en het gevoel wat ik bij Young Colfield had en de mensen die er rondliepen hebben me doen besluiten dat ik voor Young Colfield koos. En dat voelde gewoon goed. Hoe heb je de overgang ervaren van studie naar traineeship? Heel goed. Ik heb altijd veel in de horeca gewerkt naast mijn studie, en dat voelde eigenlijk als veel harder werken. Wel op een andere manier natuurlijk. Ik werk nu 40 uur, maar zo voelt het niet. Het werk is namelijk vrij flexibel, afgebakend en je hoeft bijvoorbeeld niet na je studie nog eens een keer te werken en of in het weekend iets te doen. Kan je iets meer vertellen over je rol bij ING? Ik ben DevOps engineer, dat staat voor Development Operations en valt onder Software-ontwikkeling. Binnen deze rol zorg ik ervoor dat iedereen bij de data kan binnen de architectuur van het hele systeem van ING. Denk hierbij ook aan het aanleveren van de juiste API’s (Application Programming Interfaces. Het maken van een applicatie doe ik niet, maar voor het maken van die applicaties heb je tools nodig, een soort gereedschap. Als je een huis wil bouwen heb je stenen nodig, en die lever ik als het ware aan. Ik praat een beetje met de bouwvakkers, en ik geef als het ware de stukken gereedschap aan. Neem bijvoorbeeld je bankrekening, hier kan je zien welke uitgaven je hebt gedaan en die worden op een mooie manier weergegeven. Het geven van een afschrift moet door een API worden gedaan, en die maak, update en onderhoud ik. Het is dus een soort legoën met onzichtbare legosteentjes. We hebben dagelijkse stand-ups, om te bespreken wat je die dag gaat doen of waar je tegen aanloopt. Wat vindt je het leukste aan je rol? Het is eigenlijk puzzelen voor gevorderden, met veel zelfstandigheid. De flexibiliteit vind ik ook erg fijn: als ik elke dag wil werken van 5 uur ’s avonds tot 4 uur ’s ochtends, dan kan dat. Daarnaast vind ik het leuk dat mijn werk ook echt is terug te zien en een bijdrage lever aan de grootste onderneming van Nederland. Zoals je hoort dus eigenlijk alles bij elkaar, een cocktail van alles wat ik leuk en interessant vind. In hoeverre had je verwachtingen van deze opdracht? Ik ging er echt blanco in, eigenlijk zoals ik de meeste dingen doe. Vaak kan het alleen maar fout gaan als je verwachtingen hebt in mijn ogen. Maar het is ook heel goed uitgepakt. Vertel ons je grootste werkblunder! In geur en kleur! Binnen de IT werk je met een programma dat GIT heet, dat is een soort mappensysteem. Waar je online mapjes deelt, je werkt allemaal in een gemeenschappelijke map en iedereen kopieert die op zijn eigen apparaat, daar kan je dan in werken. Als je iets hebt aangepast, dan upload je het weer zodat andere mensen daar ook weer bij kunnen. Van azure test, acceptatie en production. Bij azure ga je dan van deployed naar production, en dan heb je een stap die je aan moet klikken en als je dat niet doet dan wordt de hele branche verwijderd. En dat had ik niet gedaan. Dus ik kreeg ineens allemaal appjes wie heeft de development branche verwijderd!? Ik kan hem niet meer vinden! Uiteindelijk is het goedgekomen en uiteindelijk schijnt het dat iedereen dat een keer overkomt. Wat betekent persoonlijke ontwikkeling voor jou? Groei. In wat voor zin van het woord dan ook. Meer kennis vergaren, maar ook dat je anders naar jezelf en dingen gaat kijken. Ik vind dat onderdeel ook echt uniek in het Young Expert Program, want je komt dit niet zo snel tegen bij een IT traineeship. Het gaat eerder om wat je kan, niet wie je bent. En dat is hier anders. Wat heb je tot nu toe geleerd wat je de komende jaren meeneemt in je werk of privéleven? Ik dacht eigenlijk dat ik mezelf altijd best wel goed kende, al op vrij jonge leeftijd. Dat ik wel wist wie ik was, hoe ik in elkaar zat, maar ook dat ik niet heel snel nieuwe dingen over mezelf kwam te weten. Zo heb ik altijd geroepen dat yoga niks voor mij was, vond het altijd maar een beetje zweverige onzin. Maar er wordt ook veel aandacht besteed aan zelfbewustzijn bij Young Colfield, en ik kwam meer in aanraking met mediteren en mindfulness. En eigenlijk hebben medetrainees deze kant wel in mij naar boven gehaald. Vaak doe ik een stiltemomentje aan het begin van de middag en dat helpt wel echt in mijn concentratie. Welke gouden tip heb jij voor starters of mensen die op zoek zijn naar een baan? Mensen zijn een heel belangrijk onderdeel van het werken, dat mag niet onderschat worden. Dus kijk niet alleen werkinhoudelijk, maar zeker ook wat voor mensen er in de organisatie werken en of jij jezelf hier ook thuis voelt. Daarnaast moet je je niet laten afschrikken door mensen die er al jaren werken. Het is misschien zo dat ze meer weten doordat ze er langer werken, maar niet meer kunnen! Heb dus vertrouwen in jezelf. Bedankt voor je openheid Berend. Veel succes met de rest van je opdracht!
door Els Hoebee 01 mrt., 2024
De afgelopen 8 maanden is Sem, een trainee van ons Talent Program , werkzaam geweest bij Budbee als compliance specialist. Daarnaast heeft hij tijdens zijn tijd bij Budbee een aantal leerzame trainingen gevolgd bij Young Colfield. In deze blog deelt Sem zijn ervaringen, inzichten, en reflecteert hij op zijn tijd bij Budbee. Hoi Sem, leuk dat we je even over je eerste opdracht kunnen spreken! Kun je ons wat meer vertellen over Budbee? Natuurlijk! Ik heb bij Budbee gewerkt als compliance specialist. Budbee is een Zweeds bedrijf binnen de e-commerce wereld, dat de pakketindustrie wil revolutioneren. Wat ik hiermee bedoel is dat ze een andere propositie hebben dan de concurrentie. Budbee bezorgt namelijk in de avonduren en op een duurzame manier. Daarnaast heeft Budbee de pakketkluizen in Nederland geïntroduceerd. Dit maakt Budbee een heel innovatief bedrijf. Dat klinkt als een gave missie! Wat was jouw functie binnen Budbee? Bij Budbee heb ik gewerkt binnen de operationele afdeling. Om je wat context te geven, de operatie is ingericht in twee teams: ‘first & middle mile’ en ‘last mile’. Het ’first & middle mile’ team is verantwoordelijk voor alle processen die ervoor zorgen dat een pakket geleverd kan worden aan de klant. Het ‘last mile’ team is verantwoordelijk voor de levering aan de klant. Ik heb zelf gewerkt binnen het ‘last mile’ team. Mijn officiële functietitel was compliance specialist. Als compliance specialist ben ik verantwoordelijk geweest voor ontwerpen en herinrichten van twee processen zodat deze voldeden aan relevante wet- en regelgeving. Beide processen hadden betrekking op de (nieuwe) chauffeurs van Budbee. Het eerste proces dat we ontwerpen hebben was een nieuw onboarding proces. Hiervoor hebben we een nieuw softwareprogramma aangekocht en dit geïmplementeerd in de bestaande systemen van Budbee. Aan de hand van dit programma loopt de chauffeur een aantal stappen door, voordat de chauffeur in dienst mag treden. Het tweede proces richtte zich op de controle van chauffeurs na indiensttreding. Zo hebben we proces voor het ophalen van de pakketten op de verschillende distributiecentra van Budbee herontwerpen. De chauffeurs worden dagelijks aan een aantal checks onderworpen voordat ze aan het werk mogen. Dat klinkt als een interessante rol! Wat vond je verder van het bedrijf Budbee? De jonge, energieke en dynamische sfeer binnen Budbee heeft ervoor gezorgd dat ik me nooit als een externe medewerker heb gevoeld. Vanaf moment één werd ik bij alle activiteiten en borrels betrokken. Hierdoor voelde ik me heel erg op mijn plek. Daarnaast leeft de missie van Budbee heel erg binnen het bedrijf. Dit vond ik heel fijn om te ervaren. Hierdoor zet je net dat stapje extra om bij te dragen aan deze mooie missie. Goed om te horen. Verder zijn wij benieuwd welke persoonlijke kwaliteiten je hebt ontdekt tijdens deze opdracht? Tijdens mijn opdracht was ik verantwoordelijk voor de implementatie van de nieuwe processen. In praktijk betekende dit dat ik collega’s en externe relaties moest overtuigen om iets opeens op een hele andere manier te doen dan dat ze gewend waren. Ik heb gemerkt dat ik van nature mensen makkelijk meekrijg in mijn ideeën. Het kostte mij relatief weinig moeite om deze mensen te overtuigen van de nieuwe werkwijze. Daarnaast vertrouwen mensen mij snel, waardoor ze de nieuwe werkwijze snel overnamen. Naast de kwaliteiten die je hebt ontdekt, wat waren uitdagingen die je hebt ervaren tijdens deze opdracht en hoe ben je hiermee omgegaan? Ik heb ervaren dat ik het fijn vond dat ik vanaf het begin veel verantwoordelijkheid kreeg. De keerzijde hiervan was dat ik het gevoel had overal verantwoordelijk voor te zijn en dat ik alles zelf moest oplossen. Ik vroeg niet snel om hulp en beet mij vast op problemen die ik waarschijnlijk niet zelf kon oplossen. Door dit bespreekbaar te maken tijdens mijn coaching en trainingen kon ik hier actief mee aan de slag. Uiteindelijk leerde ik dat het stellen van vragen het werk en het team alleen maar ten goede kwam. Als je terugdenkt aan je tijd bij Budbee, wat zijn dan je belangrijkste take-aways van deze opdracht? Ten eerste, Budbee is een mooie organisatie met superleuke mensen. Daarnaast heb ik het erg gewaardeerd dat ik veel verantwoordelijkheid en vrijheid heb gekregen. Ten slotte ben ik actief aan de slag gegaan met leerdoelen die ik opgesteld heb op basis van trainingen en coaching. Naast je werk bij Budbee heb je ook verschillende trainingen mogen volgen bij Young Colfield. Welke training die je tot nu toe bij Young Colfield hebt gevolgd heeft jou het meest geholpen in je opdracht bij Budbee? De MBTI-training! In deze trainingen ga je middels oefeningen op zoek naar je persoonlijkheidsprofiel. Het is heel inzichtelijk om samen met je trainee team erachter te komen op welke manier en waarom mensen op andere manieren communiceren, leren en te werk gaan. Dit heeft mij ontzettend geholpen in de samenwerking met anderen bij zowel Young Colfield als Budbee. Bedankt voor je tijd! Veel succes met je tweede opdracht.
Share by: