Blog Layout

Welkomstinterview Heleen en Johan

aug. 19, 2021

Na het vertrek van een aantal oud collega’s, zijn er ook weer twee nieuwe helden begonnen, waaronder Heleen Hartong & Johan Pannekoek. In dit interview met deze twee nieuwe Business Developers, neemt Chantal je graag mee in hun achtergrond, waar ze zich mee bezig houden en waarvoor je met hun contact op kan nemen.


Welkom! Wat leuk dat jullie zijn begonnen bij Young Colfield. Kunnen jullie de lezer iets meer vertellen over jullie achtergrond om een beter beeld te krijgen?

Heleen: Ik heb hiervoor bij Maandag gewerkt als accountmanager binnen het ruimtelijk en bestuurlijk domein. Ik bemiddelde daar professionals, veelal juristen maar ook verkeerskundigen en planologen voor verschillende gemeenten in Noord-Holland. Dit heb ik een klein jaar gedaan. Voor Maandag heb ik ruim tien jaar in de PR gezeten en voor verschillende agency’s gewerkt. De laatste jaren lag mijn focus vooral bij de muziek en evenementen. Zo heb ik voor een internationaal DJ PR bureau gewerkt en ik heb mijn eigen DJ booking kantoor gehad. Eigenlijk heb ik dus een hele andere achtergrond, maar door corona en het verbreden van mijn horizon ben ik bij Young Colfield terecht gekomen. De omweg heeft er wel voor gezorgd dat ik iets gevonden heb waar ik me echt thuis voel en waar ik alle dingen die ik in mijn voorgaande werk leuk vind, kan combineren. Dat is netwerken en relatiebeheer. Daarnaast vind ik het erg leuk om samen met de potentiële klant mooie deals te maken. Dat deed ik ook als boeker en doe ik nu ook als Business Developer & Matchmaker.


Johan: Ik heb de afgelopen 6 jaar bij ABN AMRO gewerkt bij de Retail- & de Private Bank aan diverse projecten gericht op digitalisering en transformaties. Een mooie tijd, waar ik goed op terug kijk. Daarvoor heb ik zeven jaar lang bij Deloitte gewerkt. Daar hield ik me bezig met dezelfde onderwerpen: proces optimalisatie & digitalisering. Dat heb ik voor tal van leuke opdrachtgevers gedaan, zowel binnen de publieke als private sector. Daarvoor heb ik zeven jaar bij de Nederlandse Politie gewerkt. Ik ben echt begonnen in uniform en uiteindelijk ben ik weer gaan studeren en heb ik de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven. De praktijk en de straatervaring bij de politie had ik nooit willen missen. Dat heeft me wel gemaakt tot wie ik nu ben.


Johan, kun je uitleggen waarom dit je heeft gevormd?

Johan: Bij de Politie leer je goed alle facetten van de maatschappij kennen en kom je voor moeilijke situaties te staan, waarin je moet handelen. Op een veilige manier, oplossingsgericht zijn. Heleen: waar werkte je? Johan: in Den Haag in de Schilderswijk. Heleen: als je dan toch iets moet doen, dan gelijk op zo’n bijzondere plek! Johan: ik heb best een kleurrijk CV maar al deze organisaties hebben me wel gemaakt wie ik nu ben. Dat vind ik trouwens ook leuk aan Young Colfield, dat ik al deze organisaties weer terug zie, zoals gemeentes en de Nationale Politie.


Hoe zijn jullie bij Young Colfield terecht gekomen?

Johan: Na een hele leuke tijd bij ABN Amro stelde ik mezelf de vraag: “wil ik weer het volgende transformatie project doen bij de bank? Het antwoord daarop was ‘nee’.” Ik wilde eigenlijk weer in een kleine consultancy club werken met jonge mensen en een stap maken richting ondernemerschap. Na een oriëntatie gedaan te hebben, bleek dat de opdracht en Young Colfield goed bij me past. Om deze reden heb ik volmondig ‘Ja’ gezegd in de volgende stap in mijn carrière.


Wat maakt dat Young Colfield goed bij je past?

Johan: 1. Het werken aan verbetering en verandering in kleine teams met jonge mensen. Ik ga ook inhoudelijk meekijken met de opdrachten. 2. Commercie: kijken of je aan de vraag van de opdrachtgever een mooi project kan neerzetten. 3. Ondernemerschap: nadenken over andere proposities en hoe je dingen ook kan verbeteren intern. Het staat vooral vooraan dat we mooie opdrachten voor onze trainees voor elkaar krijgen die tegelijk impact maken bij de klant.


Zijn er organisaties waar je graag mee zou willen samenwerken?

Johan: Ja, zeker. Young Colfield kan zich onderscheiden op twee assen. We willen graag samenwerken met grote corporates, een leuke omgeving waar veel te doen is. Daarnaast willen we ook graag projecten doen bij organisaties waarbij duurzaamheid en maatschappelijke impact belangrijk zijn en onderdeel is van hun strategie. Dit is ook iets waar trainees veel interesse in hebben. Ze willen graag bij publieke- en private sector en een goed doel werken. Als we dit voor elkaar kunnen krijgen, zijn we succesvol.


Heleen, ik ben ook erg benieuwd naar jou! Hoe ben jij in aanraking bent gekomen met Young Colfield en wat ga je doen?

Heleen: Ik ben voor deze functie benaderd en had in eerste instantie nog niet eerder van Young Colfield gehoord. Uiteindelijk heb ik mij in de organisatie verdiept en bleek dat het goed bij mij past. Wat me erg aanspreekt is dat er verder wordt gekeken dan dat je alleen werknemer van een bedrijf bent. Er wordt ook echt gekeken naar wie jij bent, wat kan je goed en wat wil je leren en wat voor rol je hebt binnen een team.


‘Team’ vind ik ook een heel belangrijk woord hier. Iedereen helpt elkaar, versterkt elkaar. Er is heel veel ruimte om jezelf te laten zien maar ook om jezelf te zijn. Ik vind het fijn dat we ook in teamverband werken. Bij mijn vorige werkgever waren er veel individuele targets en hier heb je een groepstarget. Dat vind ik heel prettig werken, want je doet het niet alleen, je doet het met elkaar. Ik vind het ook heel fijn dat ik het gevoel krijg om zelf mijn werkzaamheden in te delen en dat er ook vertrouwen is. Het is een mooie club om voor te werken, met veel intelligente mensen en veel diverse bedrijven.


Ik ga me bezig houden met new business creëren voor het Young Expert Program. Daarnaast ben ik ook bezig met matchmaking voor ABN en ING. Daar koppel ik de trainees aan de binnengekomen aanvragen.


Wat is volgens jullie een waardevolle toevoeging van Young Colfield voor (potentiële) bedrijven?

Johan: Organisaties zijn niet altijd in staat om jong talent aan te trekken. Naast dat jong talent ons goed weet te vinden, zijn we als Young Colfield ook in staat om deze doelgroep op te leiden en te begeleiden. Daarnaast zijn we als Young Colfield wel in staat om veel impact en sfeer te brengen. Dat is ook heel belangrijk. Als laatste krijgt de organisatie ook de kans om de trainee na de eindopdracht een goede aanbieding te doen en de trainee kan dan kosteloos uitstromen, dat is ook wel echt een cadeautje.


Heleen: Een groot deel van de trainees zit er nog na 3 jaar. De retentie ligt bij het Young Expert Program op 90%, wat erg hoog is. Dat geeft wel aan dat het zorgvuldig matchen aan de voorkant erg belangrijk is Het is voor iedereen zo wenselijk mogelijk dat het een goede match is.


Hoe zien jullie onze visie: “Samen brengen we de wereld in beweging” voor je?  

Heleen: Ik denk dat ik een natuurlijke energie en enthousiasme over me heen heb wat ik meeneem in de gesprekken die ik voer. En ik neem mijn liefde voor dit bedrijf mee en dit hoop ik bij andere bedrijven over te dragen. Samen wil je natuurlijk een zo goed en mooi mogelijke samenwerking opzetten. Ik ben van mening dat wanneer je dicht bij jezelf blijft, je het beste overkomt.


Johan: Ik wil graag onderscheid en impact maken door trainees goed te begeleiden op de projecten die zij doen. Ik vind het belangrijk dat we naast de serieuze en belangrijke dingen die we doen ons ook inzetten voor de maatschappij. Ik was daarom ook erg onder de indruk over de projecten die we als Young Colfield doen voor NL Cares. Zo wil ook mijn steentje bijdragen. Ik vind dat we echt als bedrijf niet alleen blind moeten staren op grote corporates, maar ook de maatschappelijke organisaties moeten ondersteunen met de middelen die we hebben. Op die manier hoop ik dat we de wereld beter kunnen maken en ook in beweging kunnen brengen. Heleen: ik sluit me hier helemaal bij aan. Er is veel meer dan alleen maar geld verdienen en zaken doen.


Is er iets wat jullie de afgelopen tijd heeft verrast sinds jullie start bij Young Colfield?

Heleen: Het is een heel warm bad en uitzonderlijk dat wanneer je een nieuwe baan begint je binnen de 1e maand al zo op je plek zit en zo welkom wordt geheten door iedereen. Dat vond ik heel bijzonder en heb ik niet eerder zo meegemaakt. Wat ik ook bijzonder vind, is de manier waarop we georganiseerd zijn; holocratisch werken met eigen verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Dat je vanuit jezelf een goed idee of plan kunt uitvoeren en je niet altijd alles af hoeft te stemmen met een manager die dan akkoord moet geven. Ik moest hier even aan wennen, maar dat werkt heel prettig. Ik vind dit heel erg fijn.


Johan: Ten eerste dat opdrachtgevers erg te spreken zijn over Young Colfield. Ik krijg nu al geregeld de vraag: hebben jullie nog nieuwe mensen? Ten tweede de cultuur binnen Young Colfield, deze is heel gelijkwaardig, energiek en positief en dat uit zich hier op de werkvloer en ook op de borrels buiten werk. 


Hebben jullie als nieuwkomers met frisse blik nog verbeterpunten voor Young Colfield?

Johan: We zijn echt een hele leuke en goede club, dat mag wel wat meer in de etalage. Heleen: eens!


Jullie zijn een tijd geleden ook starter geweest, wat zouden jullie graag aan de huidige trainees willen meegeven?

Heleen: Dat het niet erg is dat je nog niet helemaal weet wat je wilt gaan doen, dat je zoekende mag zijn en het oké is om af en toe twijfels te hebben. Je hoeft niet precieste weten waar je over 10 jaar wilt zijn, dat hoort erbij. Er is veel ruimte en tijd om dat te gaan ontdekken. Ik denk dat een traineeship bij Young Colfield een hele mooie manier is om dit allemaal te gaan ontdekken met handvatten vanuit ons en vanuit je opdracht.


Johan: Neem je tijd voor deze fase en geniet er ook van. Hoe meer je bewust bent van deze fase, hoe sterker je straks in je schoenen staat.


We zijn al bijna aan het einde gekomen van dit interview. Wanneer kunnen bedrijven met jullie contact opnemen?

Johan: Als je een leuke klus hebt voor een trainee of als je even wilt sparren over een vraagstuk dat speelt in je organisatie. Ik denk graag mee! Heleen: Als je gewoon een kennismaking wil doen en om te horen wie wij zijn.



We zijn blij met jullie komst. Ik wens jullie heel veel succes!

Chantal Kostelijk 


HR Advisor


Neem contact op met Chantal


Meer lezen

25 apr., 2024
Elke eerste donderdag van de maand organiseren wij een inspiratiesessie op onze basecamp, waarbij we stilstaan bij een onderwerp dat draait om verbinding, inspiratie of plezier. Begin april stond deze inspiratiesessie in het teken van Diversiteit & Inclusie (D&I) op de werkvloer. In deze sessie nodigden wij Nazha Rustom uit om ons te inspireren over dit belangrijke thema waar wij als (zelfbewuste) organisatie verantwoordelijkheid voor willen nemen. Wij bij Young Colfield willen een plek zijn die uitnodigt om jezelf te kunnen zijn. Want de meeste impact maak je als jezelf. Nazha Rustom is Chief D&I bij De Nederlandsche Bank en heeft als missie om zoveel mogelijk impact te maken op het thema D&I. In deze blog vertelt zij ons meer over unconsious bias en hoe inclusief gedrag eruitziet. Een van de redenen waarom Nazha heeft besloten zich in te zetten voor D&I, is vanwege haar eigen levenservaringen. Haar verhaal begon in Zuid-Libanon, waar zij werd geboren in een Palestijns vluchtelingenkamp. Zij en haar ouders zijn in 1990, verhuisd naar Nederland, toen zij drie maanden oud was. Nazha groeide op in Brabant en op haar twaalfde kregen haar ouders een bericht dat zij in Nederland mochten blijven. Pas op dat moment kon ze zichzelf de vraag stellen “Wat ga ik doen?”. Nazha is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht met een master in Human Resource Management (HRM). Haar eerste baan was bij Zeeman, waar ze helemaal niets met HR deed en het al snel saai begon te vinden. Vervolgens trad ze in dienst bij ABN Amro, waar ze twaalf jaar heeft gewerkt. Ze begon als HR-medewerker en rolde toen in de richting van D&I. Tijdens haar studie en aan het begin van haar carrière werd ze geconfronteerd met het feit dat haar culturele achtergrond verschilt van die van de organisatie, en dat organisaties niet altijd weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Nazha vertelt ons hieronder verder over het belang van diversiteit en inclusie, wat D&I inhoudt, en hoe we dit in de praktijk kunnen toepassen. Wat is het belang van D&I? "Diversiteit en Inclusie kan vanuit verschillende invalshoeken worden benaderd" , stelt Nazha. Ze vertelt dat binnen organisaties, zowel in Nederland als wereldwijd, D&I vaak vanuit het perspectief van de werkgever worden benaderd. Het is een veelvoorkomend patroon dat organisaties streven naar diversiteit door meer vrouwen, diverse leeftijden en culturele achtergronden aan te nemen, waarbij de verantwoordelijkheid meestal bij HR of het management wordt gelegd. Maar het is niet de bedoeling dat men diverser wordt puur om diverser te zijn. Er zit een gedachte achter. Haar hoop is dat bedrijven, organisaties, instanties allemaal hun diensten, producten toegankelijk maken voor de hele maatschappij. Ze zegt “Als je bijvoorbeeld een bank bent en je verkoopt producten in de financiële sector, dan hoop ik dat we het met z'n allen het belangrijk vinden dat iedereen in Nederland toegang heeft tot financiële producten.“ Ze benadrukt dat het belangrijk is dat bedrijven openstaan voor diversiteit. Een belangrijk aspect daarvan is dat je je klanten beter moet begrijpen om te voorkomen dat je hen benadeelt. Waar gaat inclusie over? “Inclusie gaat over gelijkwaardigheid, maar ook over hoe je omgaat met de machtsverhoudingen binnen de verschillen die er zijn” , stelt Nazha. Als je bijvoorbeeld een besluit maakt op basis van de meeste stemmen gelden, dan heb je vaak een groep die vaker krijgt wat zij wil en de minderheidsgroep wordt minder goed vertegenwoordigd. Inclusie gaat vooral over het vergroten van de aandacht voor de minderheidsgroepen. Dit doe je door naar ze te luisteren en dan ook een keer te doen wat zij willen. Dit vormt de basis voor sterke teams. Om inclusie te waarborgen is onderling vertrouwen essentieel. Vertrouwen stelt je in staat om conflicten aan te gaan op een constructieve manier. Het bespreken van conflicten, in plaats van ze te negeren, zal de betrokkenheid vergroten. Het aangaan van conflicten toont betrokkenheid en een gevoel van verbondenheid. Daarna neem je verantwoordelijkheid en hoop je gezamenlijk betere resultaten te behalen, zoals beschreven in de piramide van Patrick Lencioni. Ze wijst erop dat we vaak de neiging hebben om in onze comfortzone te blijven en samen te werken met mensen die denken en handelen zoals wij gewend zijn. Om inclusie te bevorderen, zijn zelfreflectie, nieuwsgierigheid en moed nodig. Dit vereist dat je jezelf echt uitdaagt en jezelf in de "stretch zone" begeeft, zelfs als dit ongemak met zich meebrengt. En als zowel jij als je teamleden met de juiste intentie in de stretch zone gaan zitten, zal je op lange termijn veel van elkaar leren, verschillende inzichten krijgen en je blinde vlekken wegnemen, wat uiteindelijk echt bijdraagt aan inclusie. Wat is diversiteit? “Diversiteit is meer dan wat je op het eerste gezicht ziet. Diversiteit gaat over de representatie van verschillende culturele en sociale groepen in je organisatie.” Nazha legt uit dat hoewel vooroordelen vaak gericht zijn op mensen die zichtbaar verschillen, zoals in huidskleur, leeftijd en sociale status, de verschillen niet altijd zichtbaar hoeven te zijn. D&I gaat verder en is complexer dan alleen zichtbare verschillen, en vooroordelen kunnen ook ontstaan op basis van andere factoren zoals seksuele oriëntatie, hoewel dit minder zichtbaar is. Zij benadrukt het belang van het erkennen van diversiteit in al zijn vormen en het vermijden van vooroordelen op basis van uiterlijke kenmerken. Dit brengt ons bij het concept van de inner en outer group. Wanneer je ergens binnenkomt, begint het brein onmiddellijk de 'inner group' en de 'outer group' te analyseren. Robin Dunbar stelt dat wanneer de meerderheid van de mensen waarmee je werkt of omgaat tot je inner circle behoort, dit leidt tot een gevoel van herkenning en vertrouwen. Hierdoor voel je je veilig en ben je geneigd om kwaliteit te leveren, wat weer bijdraagt aan het opbouwen van kwalitatieve relaties. De 'outer group' bestaat uit mensen waarmee je je totaal niet kunt identificeren. Dit verschil leidt tot wantrouwen. Het gevoel van onbekendheid brengt verschillende risico's met zich mee, waarbij vragen ontstaan als " Moet ik wel met hen samenwerken? Zullen er conflicten ontstaan?" Dit resulteert uiteindelijk in zwakkere relaties. Als gevolg treedt uitsluiting op, aangezien je brein zo is geprogrammeerd dat het je gedrag beïnvloedt. Door je bewust te zijn van de inner- en outer group, kun je op een gegeven moment je eigen brein gaan sturen om onbewuste vooroordelen te voorkomen. Als je jezelf durft uit te dagen en meer informatie vergaart over anderen, doorbreek je vooroordelen over een bepaalde groep. Hoe ziet inclusief gedrag eruit? Een onderzoek van Deloitte heeft onderzocht welke gedragscomponenten zorgen voor een inclusief gevoel. Wat heb jij? Wat kan jij doen? En welk eigenaarschap heb jij zelf om inclusie op de werkvloer te verbeteren? Ze hebben daar gedragscomponenten beschreven zoals zelfbewustzijn, culturele intelligentie, nieuwsgierigheid, empathie, moed en toewijding als belangrijke elementen om inclusief gedrag te tonen. In de praktijk betekent dit dat je je bewust moet zijn van je eigen culturele achtergrond, je vorming en mogelijk ook je vooroordelen. Om je zelfbewustzijn te vergroten is het van belang te begrijpen welke invloed je hebt op je omgeving. Stel jezelf niet als de norm, hoewel dit moeilijk kan zijn vanwege je eigen referentiekader, maar probeer buiten je eigen bubbel te treden. Culturele intelligentie houdt in dat je tijd moet investeren om de culturele achtergrond van verschillende groepen te begrijpen. Wees op de hoogte van culturele gebruiken en maak deze bespreekbaar. Stel ook open vragen om je medewerkers beter te begrijpen en een beter besef te hebben over hun situatie. En als laatste, wees moedig en toegewijd. Durf je uit te spreken wanneer je bijvoorbeeld een ongepaste grap hoort. Wees een voorvechter voor gelijke kansen. Deze avond heeft onze eigen blik op D&I verruimd. Dank aan Nazha voor een inspirerende sessie. Laten we de uitdaging aangaan om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Door bewustwording, actie en betrokkenheid kunnen we een verschil maken.
door Els Hoebee 06 mrt., 2024
Hey Berend, hoe ben jij eigenlijk bij Young Colfield terecht gekomen? En wat is er het meest blijven hangen tijdens je eerste bezoek bij ons op kantoor? Via een recruiter. Ik werd door meerdere partijen benaderd, en ik had ook meerdere sollicitatiegesprekken en aanbiedingen lopen, waaronder Young Colfield. Mijn eerste indruk van het kantoor was dat ik het heel leuk vond ingericht en aangekleed. De energie die er hing voelde een beetje als een start-up met jonge mensen, iedereen was heel aardig en geïnteresseerd. En wat was de reden dat je voor het bedrijf koos? Naast dat ik het een fijn idee vond dat je bij je opdracht kan uitstromen als het goed klikt aan het einde van je traineeship, vond ik de goede begeleiding, passend bij wie jij bent als persoon ook een groot voordeel. Dit en het gevoel wat ik bij Young Colfield had en de mensen die er rondliepen hebben me doen besluiten dat ik voor Young Colfield koos. En dat voelde gewoon goed. Hoe heb je de overgang ervaren van studie naar traineeship? Heel goed. Ik heb altijd veel in de horeca gewerkt naast mijn studie, en dat voelde eigenlijk als veel harder werken. Wel op een andere manier natuurlijk. Ik werk nu 40 uur, maar zo voelt het niet. Het werk is namelijk vrij flexibel, afgebakend en je hoeft bijvoorbeeld niet na je studie nog eens een keer te werken en of in het weekend iets te doen. Kan je iets meer vertellen over je rol bij ING? Ik ben DevOps engineer, dat staat voor Development Operations en valt onder Software-ontwikkeling. Binnen deze rol zorg ik ervoor dat iedereen bij de data kan binnen de architectuur van het hele systeem van ING. Denk hierbij ook aan het aanleveren van de juiste API’s (Application Programming Interfaces. Het maken van een applicatie doe ik niet, maar voor het maken van die applicaties heb je tools nodig, een soort gereedschap. Als je een huis wil bouwen heb je stenen nodig, en die lever ik als het ware aan. Ik praat een beetje met de bouwvakkers, en ik geef als het ware de stukken gereedschap aan. Neem bijvoorbeeld je bankrekening, hier kan je zien welke uitgaven je hebt gedaan en die worden op een mooie manier weergegeven. Het geven van een afschrift moet door een API worden gedaan, en die maak, update en onderhoud ik. Het is dus een soort legoën met onzichtbare legosteentjes. We hebben dagelijkse stand-ups, om te bespreken wat je die dag gaat doen of waar je tegen aanloopt. Wat vindt je het leukste aan je rol? Het is eigenlijk puzzelen voor gevorderden, met veel zelfstandigheid. De flexibiliteit vind ik ook erg fijn: als ik elke dag wil werken van 5 uur ’s avonds tot 4 uur ’s ochtends, dan kan dat. Daarnaast vind ik het leuk dat mijn werk ook echt is terug te zien en een bijdrage lever aan de grootste onderneming van Nederland. Zoals je hoort dus eigenlijk alles bij elkaar, een cocktail van alles wat ik leuk en interessant vind. In hoeverre had je verwachtingen van deze opdracht? Ik ging er echt blanco in, eigenlijk zoals ik de meeste dingen doe. Vaak kan het alleen maar fout gaan als je verwachtingen hebt in mijn ogen. Maar het is ook heel goed uitgepakt. Vertel ons je grootste werkblunder! In geur en kleur! Binnen de IT werk je met een programma dat GIT heet, dat is een soort mappensysteem. Waar je online mapjes deelt, je werkt allemaal in een gemeenschappelijke map en iedereen kopieert die op zijn eigen apparaat, daar kan je dan in werken. Als je iets hebt aangepast, dan upload je het weer zodat andere mensen daar ook weer bij kunnen. Van azure test, acceptatie en production. Bij azure ga je dan van deployed naar production, en dan heb je een stap die je aan moet klikken en als je dat niet doet dan wordt de hele branche verwijderd. En dat had ik niet gedaan. Dus ik kreeg ineens allemaal appjes wie heeft de development branche verwijderd!? Ik kan hem niet meer vinden! Uiteindelijk is het goedgekomen en uiteindelijk schijnt het dat iedereen dat een keer overkomt. Wat betekent persoonlijke ontwikkeling voor jou? Groei. In wat voor zin van het woord dan ook. Meer kennis vergaren, maar ook dat je anders naar jezelf en dingen gaat kijken. Ik vind dat onderdeel ook echt uniek in het Young Expert Program, want je komt dit niet zo snel tegen bij een IT traineeship. Het gaat eerder om wat je kan, niet wie je bent. En dat is hier anders. Wat heb je tot nu toe geleerd wat je de komende jaren meeneemt in je werk of privéleven? Ik dacht eigenlijk dat ik mezelf altijd best wel goed kende, al op vrij jonge leeftijd. Dat ik wel wist wie ik was, hoe ik in elkaar zat, maar ook dat ik niet heel snel nieuwe dingen over mezelf kwam te weten. Zo heb ik altijd geroepen dat yoga niks voor mij was, vond het altijd maar een beetje zweverige onzin. Maar er wordt ook veel aandacht besteed aan zelfbewustzijn bij Young Colfield, en ik kwam meer in aanraking met mediteren en mindfulness. En eigenlijk hebben medetrainees deze kant wel in mij naar boven gehaald. Vaak doe ik een stiltemomentje aan het begin van de middag en dat helpt wel echt in mijn concentratie. Welke gouden tip heb jij voor starters of mensen die op zoek zijn naar een baan? Mensen zijn een heel belangrijk onderdeel van het werken, dat mag niet onderschat worden. Dus kijk niet alleen werkinhoudelijk, maar zeker ook wat voor mensen er in de organisatie werken en of jij jezelf hier ook thuis voelt. Daarnaast moet je je niet laten afschrikken door mensen die er al jaren werken. Het is misschien zo dat ze meer weten doordat ze er langer werken, maar niet meer kunnen! Heb dus vertrouwen in jezelf. Bedankt voor je openheid Berend. Veel succes met de rest van je opdracht!
door Els Hoebee 01 mrt., 2024
De afgelopen 8 maanden is Sem, een trainee van ons Talent Program , werkzaam geweest bij Budbee als compliance specialist. Daarnaast heeft hij tijdens zijn tijd bij Budbee een aantal leerzame trainingen gevolgd bij Young Colfield. In deze blog deelt Sem zijn ervaringen, inzichten, en reflecteert hij op zijn tijd bij Budbee. Hoi Sem, leuk dat we je even over je eerste opdracht kunnen spreken! Kun je ons wat meer vertellen over Budbee? Natuurlijk! Ik heb bij Budbee gewerkt als compliance specialist. Budbee is een Zweeds bedrijf binnen de e-commerce wereld, dat de pakketindustrie wil revolutioneren. Wat ik hiermee bedoel is dat ze een andere propositie hebben dan de concurrentie. Budbee bezorgt namelijk in de avonduren en op een duurzame manier. Daarnaast heeft Budbee de pakketkluizen in Nederland geïntroduceerd. Dit maakt Budbee een heel innovatief bedrijf. Dat klinkt als een gave missie! Wat was jouw functie binnen Budbee? Bij Budbee heb ik gewerkt binnen de operationele afdeling. Om je wat context te geven, de operatie is ingericht in twee teams: ‘first & middle mile’ en ‘last mile’. Het ’first & middle mile’ team is verantwoordelijk voor alle processen die ervoor zorgen dat een pakket geleverd kan worden aan de klant. Het ‘last mile’ team is verantwoordelijk voor de levering aan de klant. Ik heb zelf gewerkt binnen het ‘last mile’ team. Mijn officiële functietitel was compliance specialist. Als compliance specialist ben ik verantwoordelijk geweest voor ontwerpen en herinrichten van twee processen zodat deze voldeden aan relevante wet- en regelgeving. Beide processen hadden betrekking op de (nieuwe) chauffeurs van Budbee. Het eerste proces dat we ontwerpen hebben was een nieuw onboarding proces. Hiervoor hebben we een nieuw softwareprogramma aangekocht en dit geïmplementeerd in de bestaande systemen van Budbee. Aan de hand van dit programma loopt de chauffeur een aantal stappen door, voordat de chauffeur in dienst mag treden. Het tweede proces richtte zich op de controle van chauffeurs na indiensttreding. Zo hebben we proces voor het ophalen van de pakketten op de verschillende distributiecentra van Budbee herontwerpen. De chauffeurs worden dagelijks aan een aantal checks onderworpen voordat ze aan het werk mogen. Dat klinkt als een interessante rol! Wat vond je verder van het bedrijf Budbee? De jonge, energieke en dynamische sfeer binnen Budbee heeft ervoor gezorgd dat ik me nooit als een externe medewerker heb gevoeld. Vanaf moment één werd ik bij alle activiteiten en borrels betrokken. Hierdoor voelde ik me heel erg op mijn plek. Daarnaast leeft de missie van Budbee heel erg binnen het bedrijf. Dit vond ik heel fijn om te ervaren. Hierdoor zet je net dat stapje extra om bij te dragen aan deze mooie missie. Goed om te horen. Verder zijn wij benieuwd welke persoonlijke kwaliteiten je hebt ontdekt tijdens deze opdracht? Tijdens mijn opdracht was ik verantwoordelijk voor de implementatie van de nieuwe processen. In praktijk betekende dit dat ik collega’s en externe relaties moest overtuigen om iets opeens op een hele andere manier te doen dan dat ze gewend waren. Ik heb gemerkt dat ik van nature mensen makkelijk meekrijg in mijn ideeën. Het kostte mij relatief weinig moeite om deze mensen te overtuigen van de nieuwe werkwijze. Daarnaast vertrouwen mensen mij snel, waardoor ze de nieuwe werkwijze snel overnamen. Naast de kwaliteiten die je hebt ontdekt, wat waren uitdagingen die je hebt ervaren tijdens deze opdracht en hoe ben je hiermee omgegaan? Ik heb ervaren dat ik het fijn vond dat ik vanaf het begin veel verantwoordelijkheid kreeg. De keerzijde hiervan was dat ik het gevoel had overal verantwoordelijk voor te zijn en dat ik alles zelf moest oplossen. Ik vroeg niet snel om hulp en beet mij vast op problemen die ik waarschijnlijk niet zelf kon oplossen. Door dit bespreekbaar te maken tijdens mijn coaching en trainingen kon ik hier actief mee aan de slag. Uiteindelijk leerde ik dat het stellen van vragen het werk en het team alleen maar ten goede kwam. Als je terugdenkt aan je tijd bij Budbee, wat zijn dan je belangrijkste take-aways van deze opdracht? Ten eerste, Budbee is een mooie organisatie met superleuke mensen. Daarnaast heb ik het erg gewaardeerd dat ik veel verantwoordelijkheid en vrijheid heb gekregen. Ten slotte ben ik actief aan de slag gegaan met leerdoelen die ik opgesteld heb op basis van trainingen en coaching. Naast je werk bij Budbee heb je ook verschillende trainingen mogen volgen bij Young Colfield. Welke training die je tot nu toe bij Young Colfield hebt gevolgd heeft jou het meest geholpen in je opdracht bij Budbee? De MBTI-training! In deze trainingen ga je middels oefeningen op zoek naar je persoonlijkheidsprofiel. Het is heel inzichtelijk om samen met je trainee team erachter te komen op welke manier en waarom mensen op andere manieren communiceren, leren en te werk gaan. Dit heeft mij ontzettend geholpen in de samenwerking met anderen bij zowel Young Colfield als Budbee. Bedankt voor je tijd! Veel succes met je tweede opdracht.
Share by: