Blog Layout

Young Colfield verhuist! Hogehilweg 24 bedankt

nov. 22, 2022

Aan al het moois komt een einde. Na ruim 10 jaar op Hogehilweg 24, zijn we sinds begin oktober trots bewoner van de Hogehilweg 8. Inderdaad, een paar gebouwen verder en nog steeds “sweet home at the Bijlmer”. In 2022 verblijven we op een tijdelijke verdieping, terwijl ons nieuwe kantoor wordt gerealiseerd. Een verdieping die nu nog kaal is en leeg staat, maar begin 2023 is omgevormd tot onze nieuwe thuisbasis, helemaal aansluitend bij onze visie. Maar voordat we daar in duiken, is het nu eerst hoog tijd om met Els terug te blikken op alle sweet memories die we op de Hogehilweg 24 hebben gemaakt. Lees gauw verder!


Hi Els! Laten we meteen bij het begin beginnen. Waarom gaan we eigenlijk verhuizen?

Haha, nou.. dat is niet zo’n interessant antwoord: ons oude huurcontract liep af. Maar we zagen het ook direct als een kans voor Young Colfield om een nieuw kantoor te realiseren dat nóg beter bij onze visie past. Het grappige is dat we een stuk of dertig panden hebben onderzocht als optie: van Sloterdijk, tot Haarlem, tot Duivendrecht en we uiteindelijk twee panden verder zijn geëindigd. Soms ga je pas waarderen wat je hebt op het moment dat het weggaat. Zo ging het ook met de Hogehilweg…


Wat maakt deze plek zo’n fijne locatie?

Onze trainees en stafleden wonen door het land heen, maar uiteindelijk wonen de meeste mensen in Utrecht en Amsterdam. Daarvoor is Bijlmer Arena goed bereikbaar met het OV en de auto. We hadden bijvoorbeeld ook een heel tof pand in Haarlem gevonden, maar uit de enquête die we uitrolden onder onze trainees bleek dat ze dat toch niet zo zagen zitten.


We hebben trouwens nog steeds een toekomstdroom om naast een kantoor in de stad, een plek in de natuur te creëren voor trainingen, inspiratie en events. Maar het klopt gevoelsmatig óók nog steeds om ons “hoofdkantoor” in Amsterdam te hebben. De natuur zal overigens in alle facetten van ons nieuwe pand terug te zien zijn: het wordt heel groen met veel planten en natuurlijke materialen, wat serener dan ons oude kantoor. De Hogehilweg 24 was heel leuk, maar er kwam ook enorm veel op je af met overal foto’s, quotes en spullen.

Wat is jouw meest waardevolle herinnering aan de Hogehilweg 24 en waarom?

Als ik terug ga denken, kom ik eigenlijk gelijk uit bij de eerste keer dat ik hier naar binnen liep. Het was september 2014 en Young Colfield zat nog op de zesde verdieping. In die tijd liepen de vrouwen nog in kokerrok, de mannen in pak en had ik mijn nette sollicitatie outfitje aan. Ik weet nog dat Réal en Eva mij interviewden en de trainees op kantoor aan het gluren waren “is dit de nieuwe recruiter?!”.  De sfeer was gezellig maar een stuk formeler dan nu. Het schijnt dat er voor mijn tijd zelfs nog een directeurskamer geweest is, die op dat moment sinds kort was omgetoverd tot sollicitatiekamer.


Dat kan ik me nu niet meer voorstellen!

There’s more! Je had het “staffhok” voor alle stafleden, die we toen nog “management team” noemden. Iedereen had nog een eigen vaste plek en het interieur was vrij corporate. We hadden al wel de fotomuur, die is altijd geweest en gebleven. Als recruiter stond ik dan inhousedagen te hosten in een statige zaal die we “de board room” noemden op mijn hoge hakken met mijn kokerrok aan.


Die Els kan ik me ook niet meer voorstellen 😉

Ik heb wel foto’s hoor!

Wanneer gingen we naar de 1e verdieping?

Volgens mij was het zomer 2016. Dit zagen we ook als een kans om het kantoor meer “YC proof” in te richten. Alle ruimtes kregen een leuke naam, waarover we met trainees hadden gebrainstormd. De Ruimte, de Bank, de Open Deur, de Eerste en Tweede Kamer. De Comfortzone voor coaching of om even te mediteren, die kon ook op slot. En natuurlijk de grote zaal Thuis met de plantenmuur en gekleurde kleden, voor trainingen. 

Wat voor herinneringen komen er op als je aan de 1e verdieping denkt?

Dan komen er zoveel mooie trainingen en sessies langs! Ik herinner me in het bijzonder één sessie. Anne, Piter-Jan , Réal en ik hadden Young Colfield nét overgenomen. Er gingen in die tijd veel mensen weg en er was best wat onrust in de organisatie. Toen zijn we met de gehele organisatie (50 mensen!) een avond in een kring gaan zitten in de zaal Thuis. Ter voorbereiding mocht iedereen (eventueel anoniem) elke vraag insturen die ze hadden. Dat vonden wij als nieuwe leiding natuurlijk heel spannend in deze fase, maar dat was wel typerend en meteen een mooi statement voor hoe wij het wilden gaan doen. Je kan wel zeggen dat de deur altijd open staat, maar ook écht op die manier gaan werken en organiseren is iets anders. Er kwamen heel veel vragen en wij gaven naar beste kunnen open en transparant antwoord. Het werd een bijzondere en verbindende avond, die veel vertrouwen gaf voor de toekomst.


En natuurlijk al die geëscaleerde vrijmibo’s!

Dat is eigenlijk eerder een soort verzameling aan momenten! Mensen die in de vensterbank stonden te dansen, het hele team schoonmakers die gezellig meekwamen feesten tot we om 12 uur door de beveiliging naar huis werden gestuurd… En dat soms zelfs de beveiliger meedanste, omdat hij zo gezellig werd betrokken door iedereen. Haha, heerlijk!

Ik denk ook wel dat wat voor mij Young Colfield typeert ook die gelijkwaardigheid is die je in het hele pand kon voelen.


Ja dat voelde je echt, de bewaker die streng binnenkomt en nog geen vijf minuten later staat mee te dansen met de rest! Een ander moment dat opkomt is de Oempa Loempa band van Piter-Jan. Er zaten toen heel veel trainees in de kantoorsquad, waardoor Piter-Jan had besloten om met een verassing te komen als voor een bepaalde datum iedereen op opdracht zou zitten. Vervolgens kwam op vrijdagmiddag om half 5 een hele fanfare van wel 15 mensen Young Colfield binnen!

En tot slot, dat is meer een persoonlijke voor mijzelf maar ik weet nog hoe ik acht jaar geleden binnenkwam als zoekend onzeker broekie, net een IT carrière achter me gelaten en oke wat nu? Dit voelt denk ik goed? Als ik nu terugkijk zie ik hoe dit voor mij een plek is geweest waar ik ben opgegroeid en opgebloeid. Ja wauw, op de Hogehilweg 24 ben ik echt opgegroeid, zakelijk, en als mens. Ik word er nostalgisch van! Het heeft zoveel voor me betekend. Dan kan ik alleen maar dankbaar zijn voor het vertrouwen en de ruimte die ik van Réal, Suus en alle anderen heb gekregen. Een plek waar ik mezelf heb teruggevonden, een plek die daar ook echt toe uitnodigde. Ik denk dat Hogehil 24 voor meer mensen deze betekenis heeft.


Ja daar kan ik me ook helemaal in vinden. Een transformerende plek.

Ja! En ook een veilige thuisbasis. Een space om te mogen groeien en leren. En Jasper, wat is jouw beste herinnering?


Voor mij is het denk ik het allereerste moment dat ik binnenkwam, nadat ik mijn contract had getekend. Ons team was toen compleet en Anne had daarom een teamontbijt georganiseerd om de start van ons trainingsprogramma in te luiden. Ik weet nog hoe open en kwetsbaar iedereen zichzelf gelijk voorstelde. Dat voelde zo vertrouwd, echt een gevoel van thuiskomen. Heel bijzonder hoe die sfeer er vanaf de eerste seconde was.


Mooi en heel herkenbaar!


Je zegt ook dat het ook tijd is om verder te gaan. Waar staat het weggaan van de Hogehilweg 24 voor jou symbool voor?

Einde van een tijdperk! Het voelt alsof het nieuwe pand parallel gaat met nog professioneler worden. We zijn toe aan een plek die echt 100% onze visie ademt. Waar je direct kan zien dat we de dingen anders aanpakken. Dat is ook de reden dat we niet met een standaard kantoor-bouw-bureau maar met een architect in zee zijn gegaan die het ontwerp heeft gemaakt vanuit onze visie. We wilden deze kans grijpen om er iets bijzonders van te maken. 


Wat ga je het meest missen?

Vooral alle herinneringen die ik daar heb opgedaan. Het gaat niet meer de plek zijn waar ik voor het eerst binnenkwam. Mijn eerste coachgesprek voerde, de eerste training gaf, en de eerste stappen als recruiter, Talent Manager en leider zette. Het zal altijd de plek zijn waar heel veel dingen voor mij zijn begonnen. 

Wat ga je het minst missen?

Het gezeur met parkeren, dat er altijd te weinig plekken waren en je straf kreeg als je verkeerd parkeerde. Nouja niet echt straf natuurlijk, maar ik heb een klein autoriteitsprobleem als ik regels niet terecht of logisch vindt. Ik ging altijd stiekem parkeren, maar dat mag je niet laten lezen aan de parkeerbaas!


Wat laat je los nu we gaan verhuizen en wat komt daar voor in de plaats?

Als organisatie hebben we de afgelopen vijf jaar veel tijd hebben besteed aan zelfbewustzijn en een veilig thuis creëren voor trainees. Ik voel dat die kant nu meer in balans gaat komen met het feit dat we ook een commercieel bedrijf zijn met ambitie. Het mag meer hand in hand gaan en het nieuwe pand gaat daarbij helpen. Dat is echt een onderbuikgevoel en als ik iets heb geleerd de afgelopen jaren is dat die gevoelens meestal kloppen!



Dankjewel, mooi om samen zo terug te kijken. En we mogen nog even door! In de volgende blog nemen we je mee in het ontstaan van ons nieuwe visie gedreven kantoor. Wat is dat eigenlijk, een visie gedreven kantoor en waarom zou je dat willen? 

Jasper Karsten


Marketing Strateeg & Talent Connector


Neem contact op met Jasper


Meer lezen

25 apr., 2024
Elke eerste donderdag van de maand organiseren wij een inspiratiesessie op onze basecamp, waarbij we stilstaan bij een onderwerp dat draait om verbinding, inspiratie of plezier. Begin april stond deze inspiratiesessie in het teken van Diversiteit & Inclusie (D&I) op de werkvloer. In deze sessie nodigden wij Nazha Rustom uit om ons te inspireren over dit belangrijke thema waar wij als (zelfbewuste) organisatie verantwoordelijkheid voor willen nemen. Wij bij Young Colfield willen een plek zijn die uitnodigt om jezelf te kunnen zijn. Want de meeste impact maak je als jezelf. Nazha Rustom is Chief D&I bij De Nederlandsche Bank en heeft als missie om zoveel mogelijk impact te maken op het thema D&I. In deze blog vertelt zij ons meer over unconsious bias en hoe inclusief gedrag eruitziet. Een van de redenen waarom Nazha heeft besloten zich in te zetten voor D&I, is vanwege haar eigen levenservaringen. Haar verhaal begon in Zuid-Libanon, waar zij werd geboren in een Palestijns vluchtelingenkamp. Zij en haar ouders zijn in 1990, verhuisd naar Nederland, toen zij drie maanden oud was. Nazha groeide op in Brabant en op haar twaalfde kregen haar ouders een bericht dat zij in Nederland mochten blijven. Pas op dat moment kon ze zichzelf de vraag stellen “Wat ga ik doen?”. Nazha is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht met een master in Human Resource Management (HRM). Haar eerste baan was bij Zeeman, waar ze helemaal niets met HR deed en het al snel saai begon te vinden. Vervolgens trad ze in dienst bij ABN Amro, waar ze twaalf jaar heeft gewerkt. Ze begon als HR-medewerker en rolde toen in de richting van D&I. Tijdens haar studie en aan het begin van haar carrière werd ze geconfronteerd met het feit dat haar culturele achtergrond verschilt van die van de organisatie, en dat organisaties niet altijd weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Nazha vertelt ons hieronder verder over het belang van diversiteit en inclusie, wat D&I inhoudt, en hoe we dit in de praktijk kunnen toepassen. Wat is het belang van D&I? "Diversiteit en Inclusie kan vanuit verschillende invalshoeken worden benaderd" , stelt Nazha. Ze vertelt dat binnen organisaties, zowel in Nederland als wereldwijd, D&I vaak vanuit het perspectief van de werkgever worden benaderd. Het is een veelvoorkomend patroon dat organisaties streven naar diversiteit door meer vrouwen, diverse leeftijden en culturele achtergronden aan te nemen, waarbij de verantwoordelijkheid meestal bij HR of het management wordt gelegd. Maar het is niet de bedoeling dat men diverser wordt puur om diverser te zijn. Er zit een gedachte achter. Haar hoop is dat bedrijven, organisaties, instanties allemaal hun diensten, producten toegankelijk maken voor de hele maatschappij. Ze zegt “Als je bijvoorbeeld een bank bent en je verkoopt producten in de financiële sector, dan hoop ik dat we het met z'n allen het belangrijk vinden dat iedereen in Nederland toegang heeft tot financiële producten.“ Ze benadrukt dat het belangrijk is dat bedrijven openstaan voor diversiteit. Een belangrijk aspect daarvan is dat je je klanten beter moet begrijpen om te voorkomen dat je hen benadeelt. Waar gaat inclusie over? “Inclusie gaat over gelijkwaardigheid, maar ook over hoe je omgaat met de machtsverhoudingen binnen de verschillen die er zijn” , stelt Nazha. Als je bijvoorbeeld een besluit maakt op basis van de meeste stemmen gelden, dan heb je vaak een groep die vaker krijgt wat zij wil en de minderheidsgroep wordt minder goed vertegenwoordigd. Inclusie gaat vooral over het vergroten van de aandacht voor de minderheidsgroepen. Dit doe je door naar ze te luisteren en dan ook een keer te doen wat zij willen. Dit vormt de basis voor sterke teams. Om inclusie te waarborgen is onderling vertrouwen essentieel. Vertrouwen stelt je in staat om conflicten aan te gaan op een constructieve manier. Het bespreken van conflicten, in plaats van ze te negeren, zal de betrokkenheid vergroten. Het aangaan van conflicten toont betrokkenheid en een gevoel van verbondenheid. Daarna neem je verantwoordelijkheid en hoop je gezamenlijk betere resultaten te behalen, zoals beschreven in de piramide van Patrick Lencioni. Ze wijst erop dat we vaak de neiging hebben om in onze comfortzone te blijven en samen te werken met mensen die denken en handelen zoals wij gewend zijn. Om inclusie te bevorderen, zijn zelfreflectie, nieuwsgierigheid en moed nodig. Dit vereist dat je jezelf echt uitdaagt en jezelf in de "stretch zone" begeeft, zelfs als dit ongemak met zich meebrengt. En als zowel jij als je teamleden met de juiste intentie in de stretch zone gaan zitten, zal je op lange termijn veel van elkaar leren, verschillende inzichten krijgen en je blinde vlekken wegnemen, wat uiteindelijk echt bijdraagt aan inclusie. Wat is diversiteit? “Diversiteit is meer dan wat je op het eerste gezicht ziet. Diversiteit gaat over de representatie van verschillende culturele en sociale groepen in je organisatie.” Nazha legt uit dat hoewel vooroordelen vaak gericht zijn op mensen die zichtbaar verschillen, zoals in huidskleur, leeftijd en sociale status, de verschillen niet altijd zichtbaar hoeven te zijn. D&I gaat verder en is complexer dan alleen zichtbare verschillen, en vooroordelen kunnen ook ontstaan op basis van andere factoren zoals seksuele oriëntatie, hoewel dit minder zichtbaar is. Zij benadrukt het belang van het erkennen van diversiteit in al zijn vormen en het vermijden van vooroordelen op basis van uiterlijke kenmerken. Dit brengt ons bij het concept van de inner en outer group. Wanneer je ergens binnenkomt, begint het brein onmiddellijk de 'inner group' en de 'outer group' te analyseren. Robin Dunbar stelt dat wanneer de meerderheid van de mensen waarmee je werkt of omgaat tot je inner circle behoort, dit leidt tot een gevoel van herkenning en vertrouwen. Hierdoor voel je je veilig en ben je geneigd om kwaliteit te leveren, wat weer bijdraagt aan het opbouwen van kwalitatieve relaties. De 'outer group' bestaat uit mensen waarmee je je totaal niet kunt identificeren. Dit verschil leidt tot wantrouwen. Het gevoel van onbekendheid brengt verschillende risico's met zich mee, waarbij vragen ontstaan als " Moet ik wel met hen samenwerken? Zullen er conflicten ontstaan?" Dit resulteert uiteindelijk in zwakkere relaties. Als gevolg treedt uitsluiting op, aangezien je brein zo is geprogrammeerd dat het je gedrag beïnvloedt. Door je bewust te zijn van de inner- en outer group, kun je op een gegeven moment je eigen brein gaan sturen om onbewuste vooroordelen te voorkomen. Als je jezelf durft uit te dagen en meer informatie vergaart over anderen, doorbreek je vooroordelen over een bepaalde groep. Hoe ziet inclusief gedrag eruit? Een onderzoek van Deloitte heeft onderzocht welke gedragscomponenten zorgen voor een inclusief gevoel. Wat heb jij? Wat kan jij doen? En welk eigenaarschap heb jij zelf om inclusie op de werkvloer te verbeteren? Ze hebben daar gedragscomponenten beschreven zoals zelfbewustzijn, culturele intelligentie, nieuwsgierigheid, empathie, moed en toewijding als belangrijke elementen om inclusief gedrag te tonen. In de praktijk betekent dit dat je je bewust moet zijn van je eigen culturele achtergrond, je vorming en mogelijk ook je vooroordelen. Om je zelfbewustzijn te vergroten is het van belang te begrijpen welke invloed je hebt op je omgeving. Stel jezelf niet als de norm, hoewel dit moeilijk kan zijn vanwege je eigen referentiekader, maar probeer buiten je eigen bubbel te treden. Culturele intelligentie houdt in dat je tijd moet investeren om de culturele achtergrond van verschillende groepen te begrijpen. Wees op de hoogte van culturele gebruiken en maak deze bespreekbaar. Stel ook open vragen om je medewerkers beter te begrijpen en een beter besef te hebben over hun situatie. En als laatste, wees moedig en toegewijd. Durf je uit te spreken wanneer je bijvoorbeeld een ongepaste grap hoort. Wees een voorvechter voor gelijke kansen. Deze avond heeft onze eigen blik op D&I verruimd. Dank aan Nazha voor een inspirerende sessie. Laten we de uitdaging aangaan om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Door bewustwording, actie en betrokkenheid kunnen we een verschil maken.
door Els Hoebee 06 mrt., 2024
Hey Berend, hoe ben jij eigenlijk bij Young Colfield terecht gekomen? En wat is er het meest blijven hangen tijdens je eerste bezoek bij ons op kantoor? Via een recruiter. Ik werd door meerdere partijen benaderd, en ik had ook meerdere sollicitatiegesprekken en aanbiedingen lopen, waaronder Young Colfield. Mijn eerste indruk van het kantoor was dat ik het heel leuk vond ingericht en aangekleed. De energie die er hing voelde een beetje als een start-up met jonge mensen, iedereen was heel aardig en geïnteresseerd. En wat was de reden dat je voor het bedrijf koos? Naast dat ik het een fijn idee vond dat je bij je opdracht kan uitstromen als het goed klikt aan het einde van je traineeship, vond ik de goede begeleiding, passend bij wie jij bent als persoon ook een groot voordeel. Dit en het gevoel wat ik bij Young Colfield had en de mensen die er rondliepen hebben me doen besluiten dat ik voor Young Colfield koos. En dat voelde gewoon goed. Hoe heb je de overgang ervaren van studie naar traineeship? Heel goed. Ik heb altijd veel in de horeca gewerkt naast mijn studie, en dat voelde eigenlijk als veel harder werken. Wel op een andere manier natuurlijk. Ik werk nu 40 uur, maar zo voelt het niet. Het werk is namelijk vrij flexibel, afgebakend en je hoeft bijvoorbeeld niet na je studie nog eens een keer te werken en of in het weekend iets te doen. Kan je iets meer vertellen over je rol bij ING? Ik ben DevOps engineer, dat staat voor Development Operations en valt onder Software-ontwikkeling. Binnen deze rol zorg ik ervoor dat iedereen bij de data kan binnen de architectuur van het hele systeem van ING. Denk hierbij ook aan het aanleveren van de juiste API’s (Application Programming Interfaces. Het maken van een applicatie doe ik niet, maar voor het maken van die applicaties heb je tools nodig, een soort gereedschap. Als je een huis wil bouwen heb je stenen nodig, en die lever ik als het ware aan. Ik praat een beetje met de bouwvakkers, en ik geef als het ware de stukken gereedschap aan. Neem bijvoorbeeld je bankrekening, hier kan je zien welke uitgaven je hebt gedaan en die worden op een mooie manier weergegeven. Het geven van een afschrift moet door een API worden gedaan, en die maak, update en onderhoud ik. Het is dus een soort legoën met onzichtbare legosteentjes. We hebben dagelijkse stand-ups, om te bespreken wat je die dag gaat doen of waar je tegen aanloopt. Wat vindt je het leukste aan je rol? Het is eigenlijk puzzelen voor gevorderden, met veel zelfstandigheid. De flexibiliteit vind ik ook erg fijn: als ik elke dag wil werken van 5 uur ’s avonds tot 4 uur ’s ochtends, dan kan dat. Daarnaast vind ik het leuk dat mijn werk ook echt is terug te zien en een bijdrage lever aan de grootste onderneming van Nederland. Zoals je hoort dus eigenlijk alles bij elkaar, een cocktail van alles wat ik leuk en interessant vind. In hoeverre had je verwachtingen van deze opdracht? Ik ging er echt blanco in, eigenlijk zoals ik de meeste dingen doe. Vaak kan het alleen maar fout gaan als je verwachtingen hebt in mijn ogen. Maar het is ook heel goed uitgepakt. Vertel ons je grootste werkblunder! In geur en kleur! Binnen de IT werk je met een programma dat GIT heet, dat is een soort mappensysteem. Waar je online mapjes deelt, je werkt allemaal in een gemeenschappelijke map en iedereen kopieert die op zijn eigen apparaat, daar kan je dan in werken. Als je iets hebt aangepast, dan upload je het weer zodat andere mensen daar ook weer bij kunnen. Van azure test, acceptatie en production. Bij azure ga je dan van deployed naar production, en dan heb je een stap die je aan moet klikken en als je dat niet doet dan wordt de hele branche verwijderd. En dat had ik niet gedaan. Dus ik kreeg ineens allemaal appjes wie heeft de development branche verwijderd!? Ik kan hem niet meer vinden! Uiteindelijk is het goedgekomen en uiteindelijk schijnt het dat iedereen dat een keer overkomt. Wat betekent persoonlijke ontwikkeling voor jou? Groei. In wat voor zin van het woord dan ook. Meer kennis vergaren, maar ook dat je anders naar jezelf en dingen gaat kijken. Ik vind dat onderdeel ook echt uniek in het Young Expert Program, want je komt dit niet zo snel tegen bij een IT traineeship. Het gaat eerder om wat je kan, niet wie je bent. En dat is hier anders. Wat heb je tot nu toe geleerd wat je de komende jaren meeneemt in je werk of privéleven? Ik dacht eigenlijk dat ik mezelf altijd best wel goed kende, al op vrij jonge leeftijd. Dat ik wel wist wie ik was, hoe ik in elkaar zat, maar ook dat ik niet heel snel nieuwe dingen over mezelf kwam te weten. Zo heb ik altijd geroepen dat yoga niks voor mij was, vond het altijd maar een beetje zweverige onzin. Maar er wordt ook veel aandacht besteed aan zelfbewustzijn bij Young Colfield, en ik kwam meer in aanraking met mediteren en mindfulness. En eigenlijk hebben medetrainees deze kant wel in mij naar boven gehaald. Vaak doe ik een stiltemomentje aan het begin van de middag en dat helpt wel echt in mijn concentratie. Welke gouden tip heb jij voor starters of mensen die op zoek zijn naar een baan? Mensen zijn een heel belangrijk onderdeel van het werken, dat mag niet onderschat worden. Dus kijk niet alleen werkinhoudelijk, maar zeker ook wat voor mensen er in de organisatie werken en of jij jezelf hier ook thuis voelt. Daarnaast moet je je niet laten afschrikken door mensen die er al jaren werken. Het is misschien zo dat ze meer weten doordat ze er langer werken, maar niet meer kunnen! Heb dus vertrouwen in jezelf. Bedankt voor je openheid Berend. Veel succes met de rest van je opdracht!
door Els Hoebee 01 mrt., 2024
De afgelopen 8 maanden is Sem, een trainee van ons Talent Program , werkzaam geweest bij Budbee als compliance specialist. Daarnaast heeft hij tijdens zijn tijd bij Budbee een aantal leerzame trainingen gevolgd bij Young Colfield. In deze blog deelt Sem zijn ervaringen, inzichten, en reflecteert hij op zijn tijd bij Budbee. Hoi Sem, leuk dat we je even over je eerste opdracht kunnen spreken! Kun je ons wat meer vertellen over Budbee? Natuurlijk! Ik heb bij Budbee gewerkt als compliance specialist. Budbee is een Zweeds bedrijf binnen de e-commerce wereld, dat de pakketindustrie wil revolutioneren. Wat ik hiermee bedoel is dat ze een andere propositie hebben dan de concurrentie. Budbee bezorgt namelijk in de avonduren en op een duurzame manier. Daarnaast heeft Budbee de pakketkluizen in Nederland geïntroduceerd. Dit maakt Budbee een heel innovatief bedrijf. Dat klinkt als een gave missie! Wat was jouw functie binnen Budbee? Bij Budbee heb ik gewerkt binnen de operationele afdeling. Om je wat context te geven, de operatie is ingericht in twee teams: ‘first & middle mile’ en ‘last mile’. Het ’first & middle mile’ team is verantwoordelijk voor alle processen die ervoor zorgen dat een pakket geleverd kan worden aan de klant. Het ‘last mile’ team is verantwoordelijk voor de levering aan de klant. Ik heb zelf gewerkt binnen het ‘last mile’ team. Mijn officiële functietitel was compliance specialist. Als compliance specialist ben ik verantwoordelijk geweest voor ontwerpen en herinrichten van twee processen zodat deze voldeden aan relevante wet- en regelgeving. Beide processen hadden betrekking op de (nieuwe) chauffeurs van Budbee. Het eerste proces dat we ontwerpen hebben was een nieuw onboarding proces. Hiervoor hebben we een nieuw softwareprogramma aangekocht en dit geïmplementeerd in de bestaande systemen van Budbee. Aan de hand van dit programma loopt de chauffeur een aantal stappen door, voordat de chauffeur in dienst mag treden. Het tweede proces richtte zich op de controle van chauffeurs na indiensttreding. Zo hebben we proces voor het ophalen van de pakketten op de verschillende distributiecentra van Budbee herontwerpen. De chauffeurs worden dagelijks aan een aantal checks onderworpen voordat ze aan het werk mogen. Dat klinkt als een interessante rol! Wat vond je verder van het bedrijf Budbee? De jonge, energieke en dynamische sfeer binnen Budbee heeft ervoor gezorgd dat ik me nooit als een externe medewerker heb gevoeld. Vanaf moment één werd ik bij alle activiteiten en borrels betrokken. Hierdoor voelde ik me heel erg op mijn plek. Daarnaast leeft de missie van Budbee heel erg binnen het bedrijf. Dit vond ik heel fijn om te ervaren. Hierdoor zet je net dat stapje extra om bij te dragen aan deze mooie missie. Goed om te horen. Verder zijn wij benieuwd welke persoonlijke kwaliteiten je hebt ontdekt tijdens deze opdracht? Tijdens mijn opdracht was ik verantwoordelijk voor de implementatie van de nieuwe processen. In praktijk betekende dit dat ik collega’s en externe relaties moest overtuigen om iets opeens op een hele andere manier te doen dan dat ze gewend waren. Ik heb gemerkt dat ik van nature mensen makkelijk meekrijg in mijn ideeën. Het kostte mij relatief weinig moeite om deze mensen te overtuigen van de nieuwe werkwijze. Daarnaast vertrouwen mensen mij snel, waardoor ze de nieuwe werkwijze snel overnamen. Naast de kwaliteiten die je hebt ontdekt, wat waren uitdagingen die je hebt ervaren tijdens deze opdracht en hoe ben je hiermee omgegaan? Ik heb ervaren dat ik het fijn vond dat ik vanaf het begin veel verantwoordelijkheid kreeg. De keerzijde hiervan was dat ik het gevoel had overal verantwoordelijk voor te zijn en dat ik alles zelf moest oplossen. Ik vroeg niet snel om hulp en beet mij vast op problemen die ik waarschijnlijk niet zelf kon oplossen. Door dit bespreekbaar te maken tijdens mijn coaching en trainingen kon ik hier actief mee aan de slag. Uiteindelijk leerde ik dat het stellen van vragen het werk en het team alleen maar ten goede kwam. Als je terugdenkt aan je tijd bij Budbee, wat zijn dan je belangrijkste take-aways van deze opdracht? Ten eerste, Budbee is een mooie organisatie met superleuke mensen. Daarnaast heb ik het erg gewaardeerd dat ik veel verantwoordelijkheid en vrijheid heb gekregen. Ten slotte ben ik actief aan de slag gegaan met leerdoelen die ik opgesteld heb op basis van trainingen en coaching. Naast je werk bij Budbee heb je ook verschillende trainingen mogen volgen bij Young Colfield. Welke training die je tot nu toe bij Young Colfield hebt gevolgd heeft jou het meest geholpen in je opdracht bij Budbee? De MBTI-training! In deze trainingen ga je middels oefeningen op zoek naar je persoonlijkheidsprofiel. Het is heel inzichtelijk om samen met je trainee team erachter te komen op welke manier en waarom mensen op andere manieren communiceren, leren en te werk gaan. Dit heeft mij ontzettend geholpen in de samenwerking met anderen bij zowel Young Colfield als Budbee. Bedankt voor je tijd! Veel succes met je tweede opdracht.
Share by: