Laura Albers
Programma Manager Young Experience
Kunnen jullie kort uitleggen wat YX is en waarom het is opgezet?
Vanuit onze traineeprogramma’s hebben wij de afgelopen 15 jaar veel kennis en kunde opgebouwd op het gebied van young professionals en hun ontwikkeling, maar ook over het aantrekken en behouden van deze doelgroep. Vanuit daar is het idee ontstaan om dit meer te delen met de rest van de wereld en toen ontstond Young Experience!
Met Young Experience geven we enerzijds een stukje advies over Young Professionals en hun werk- en leerbehoeften en anderzijds ontwerpen en implementeren we ontwikkel-en traineeprogramma’s. Veel voorkomende vragen vanuit opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld: “hoe worden we een aantrekkelijkere werkgever voor jong (hoogopgeleid) talent?” En “hoe zorgen we ervoor dat ze niet binnen no-time alweer vertrekken?” Wat we ook veel zien is dat sommige – vaak snelgroeiende organisaties - een grote groep jonge mensen aanneemt, maar nog niets hebben geregeld met betrekking tot hun persoonlijke ontwikkeling. Terwijl deze jonge doelgroep daar juist zo’n behoefte aan heeft! In zo’n geval worden wij als Young Experience benaderd om een passend persoonlijk ontwikkelprogramma te ontwerpen en implementeren. Daarbij maken we een mooi ontwerp met een rode draad en verzorgen we trainingen en coaching.
De organisaties waarvoor we dit doen lopen uiteen, denk aan: gemeentes, adviesbureaus gericht op duurzaamheid en IT, corporates en scale-ups. Eigenlijk iedereen die graag wil investeren in het succes van hun medewerkers. Daarom is ons portfolio zo gemixt en dat is ook niet zo raar. Wij focussen ons op persoonlijke groei waarbij we met de deelnemers op zoek gaan naar: wie ben je, wat kan je goed, wat zijn je valkuilen, wat geeft je energie en wat niet. Dan maakt het niet zoveel uit welk werk je doet of in welke sector je zit. Dit is voor iedereen waardevol.
Wat levert een samenwerking met jullie op?
Waar wij heel sterk in geloven is dat je alleen als je jezelf echt goed kent impact kunt maken op de wereld om je heen en dus ook binnen je organisatie. Dat vraagt om kennis van en bewustwording op je kwaliteiten, waarden, valkuilen en patronen – en daar uiteindelijk ook goed mee om kunnen gaan. En dat is nog niet zo’n eenvoudige klus, helemaal niet voor jonge mensen! Door onze ontwikkelprogramma’s wordt het talent binnen je bedrijf zelfbewuster en werken ze meer vanuit hun eigen kwaliteiten en krachten. Dit komt ten goede aan het werkgeluk, maar ook de creativiteit en innovatiekracht binnen organisaties. Daarnaast zien we dat een groter zelfbewustzijn ook zorgt voor meer binding en minder uitval van jong talent. Ze leren namelijk waar ze energie van krijgen en waarvan niet. En hoe ze grenzen aangeven, ook niet onbelangrijk! π Verder geven onze programma’s een dikke boost aan je werkgeversreputatie. Tegenwoordig is de focus op alleen goede primaire arbeidsvoorwaarden niet meer voldoende voor de nieuwe generatie starters. Ze willen ontwikkelen, groeien en daarin begeleid worden door hun werkgever. Hier gehoor aangeven betekent dus dat je als organisatie je onderscheid ten opzichte van anderen. En dat ga je merken!
Jullie hebben afgelopen tijd samen met de gemeente Den Haag hun traineeprogramma herijkt. Wat hebben jullie daar precies gedaan?
Jazeker, dat was een mooi en leerzaam project! De gemeente heeft al een tijd een traineeprogramma dat vrij bekend en populair is onder starters. Het programma draaide al een tijdje en was toe aan vernieuwing. Hierin hebben we eerst samen het nieuwe doel en de strategische kaders van het traineeprogramma bepaalt. Vanuit daar zijn we aan de slag gegaan met een nieuwe opzet en hebben we het werving- en selectieproces gemoderniseerd met specifieke aandacht voor diversiteit en inclusie. In zulke veranderingen zorgen we er altijd voor dat we de organisatie meenemen en voorbereiden op de verandering die eraan zit te komen.
Uiteindelijk zijn er meer dan 500 aanmeldingen binnen gekomen voor het traineeprogramma, een hele mooie score! En sinds begin april zijn er 16 trainees gestart met het vernieuwde programma. Misschien leuk om nog een aantal inzichten en kenmerken van het nieuwe selectieproces te delen.
Allereest zijn we afgestapt van de traditionele manier van selecteren. Je kent ‘m wel, de CV selectie en motivatiebrief. In het nieuwe programma kijken we naar een bepaald vastgesteld werk-en denkniveau in plaats van een afgeronde HBO of WO opleiding en papiertje. Dit testen we door middel van een uitgebreide capaciteitentest.
Een tweede element dat met name door sollicitanten is opgepikt is het menselijke karakter en de leerervaring tijdens het selectieproces. Zelfs met 500 kandidaten hebben we iedere kandidaat gezien en benaderd als mens, niet als nummer. Daarnaast wilden we dat het selectieproces tegelijkertijd een leerproces werd. Ter voorbeeld, hebben alle 500 kandidaten de mogelijkheid gekregen om telefonisch persoonlijke feedback te krijgen, krijgt elke kandidaat een uitdraai van diens persoonlijkheidsprofiel en werken we gedurende het proces veel met zelfreflectie en feedback.
Tot slot hechten we veel waarde aan gelijkwaardigheid en wederkerigheid. Waar je in veel organisaties ziet dat kandidaten tijdens hun sollicitatieproces aan alle kanten worden bevraagd wat zij te bieden hebben en welke toegevoegde waarde ze komen leveren binnen de organisatie, kijken wij meer naar de match. Daarbij onderzoeken we uitgebreid of de kandidaat blij wordt van deze plek, of de organisatie kan voorzien in de leer-en ontwikkelbehoeften van de kandidaat én geven we ook best een hoop bloot – en nee niet alleen de mooie kanten, over de organisatie. Dat betekent onder andere tijdens de assessment dagen dat niet alleen de kandidaat zichzelf presenteert met zijn haar kwaliteiten, valkuilen en leerbehoeften, maar dat ook de organisatie dit doet. Zo creëer je een wederkerige relatie tussen kandidaat en organisatie. Mooi om te horen dat kandidaten dit proces en de omgeving als heel veilig hebben ervaren en zichzelf konden en durfden te laten zien. Dat is waar we het voor doen.
En hoe zit dat met het ontwerp van het programma? Wat is daarin jullie bijdrage geweest?
Samen met de programma managers van de gemeente hebben we de lijnen van het ontwikkelprogramma uitgezet. Deze hebben we ‘De Reis door Den Haag’ genoemd. De Reis gebruiken we vaker als metafoor voor de ontwikkeling van de mens, waarin je mooie momenten en minder mooie momenten gaat tegenkomen. Beide heb je nodig om te ontwikkelen en groeien.
In het ontwerpen van het programma zorgen we er altijd voor dat de mening en voorkeuren van belanghebbenden worden gehoord. Zo hebben we gebruik gemaakt van een Kahoot quiz, waarin managers en leidinggevenden binnen de gemeente Den Haag hun stem konden uitbrengen op een aantal stellingen en hebben we een visualisatieopdracht gedaan samen met (oud)trainees en de programma manager. Daarbij werken we met een flash forward naar 2024 en bepalen we: wat willen we dat de trainee na afronding van het programma kan, durft, zegt en doet. Op basis van die wensen en ambities maken wij een programma dat daartoe leidt.
Wat hebben jullie zelf meegenomen uit de reis door Den Haag?
Zelf hebben we in dit traject weer veel bijgeleerd over divers werven en selecteren. Waardevol om dat weer in te kunnen zetten in vervolgtrajecten. Daarnaast zien we heel duidelijk onze toegevoegde waarde als het gaat om kennis van Young Professionals en de waarde van persoonlijke ontwikkeling. We hebben allemaal zelf een persoonlijk ontwikkelprogramma doorlopen en weten wat het ons heeft gebracht. Vanuit die ervaring hebben we zo’n enorme intrinsieke drive om dit bij andere organisaties te implementeren en nóg meer mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei.
Oja, en in ’t kader van zelfbewustzijn! Ook wij weten en kunnen zelf niet alles. Daarom bepalen we per project: wat we zelf kunnen doen, dat doen we zelf, en waar onze kennis ophoudt betrekken we onze partners. Dit resulteert in goede kwaliteit en maakt ons een betrouwbare samenwerkingspartner.
Wat zijn de toekomst plannen voor YX?
Op korte termijn komt er een nieuwe eigen website, daar zijn we druk mee bezig! Mocht je dus meer willen weten over Young Experience, neem dan even contact op met Laura.
En over vijf jaar zien we onszelf als de marktleider op het gebied van advies, ontwerp en implementatie van ontwikkelprogramma’s voor organisaties voor Young Professionals. We hopen, en dat zien we gelukkig nu al, dat steeds meer organisaties inzien en beseffen dat persoonlijke ontwikkeling het belangrijkste is voor millennials en Generatie Z, de generatie die nu de arbeidsmarkt opkomt. Als je als bedrijf echt wil investeren in jonge mensen en jij je deze groep meer als méns wil laten groeien, dan weet je ons wel te vinden over 5 jaar (maar ook volgende maand alπ).
Laura Albers
Programma Manager Young Experience
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost