Koosje is Trainee in het Talent Program van Young Colfield. Met een frisse blik en veel enthousiasme werkt ze als projectmedewerker binnen de Pilothub XR van Npuls. Npuls is een landelijk programma waarin mbo-, hbo- en wo-instellingen samenwerken aan de digitalisering van het onderwijs. Het richt zich op innovatie met thema’s zoals AI en digitale leermaterialen. Het draait erom dat Npuls, samen met alle instellingen, de transformatie van het onderwijs vormgeven – een enorme uitdaging die ze samen zijn aangegaan.
Koosje werkt bij Npuls aan een XR-Community waar onderwijsinstellingen informatie uit kunnen wisselen en een XR-Toolbox waar praktische hulpmiddelen worden aangeboden. Dit interview neemt je mee in haar ervaringen, inzichten en ambities binnen deze opdracht.
Wat fascineert jou aan XR-technologie in het onderwijs?
Wat mij fascineert aan XR is de veelzijdigheid en de directe praktische meerwaarde voor studenten. XR staat voor Extended Reality en omvat Virtual Reality, Augmented Reality en alles daartussenin. XR laat leerlingen realistisch en interactief leren, zonder de risico’s van de echte wereld. Bijvoorbeeld bij pabo-opleidingen gebruiken ze VR-brillen waarmee studenten virtueel voor een klas staan. Ze krijgen allerlei lastige situaties voorgeschoteld, zoals een boze leerling of een ouder die niet tevreden is. Het mooie is dat je die situaties kunt oefenen in een veilige omgeving. Je kunt fouten maken, meteen feedback krijgen en daardoor beter voorbereid zijn als je straks écht voor een klas staat.
Aan wat voor XR-project(en) werk je momenteel mee, en wat is daar de impact van op het onderwijs?
Ik werk bij Npuls binnen de Pilothub XR, een overkoepelend project waar met en voor het mbo, hbo en wo wordt onderzocht wat er nodig is om onderwijsinstellingen zo goed mogelijk onderwijs met XR te laten geven en ontwikkelen. Binnen die pilot zijn er verschillende deelprojecten, maar ik focus me vooral op de XR-Community en de XR-Toolbox. De XR-Community is een landelijk platform waar mbo-, hbo- en wo-instellingen elkaar kunnen vinden, ervaringen delen, kennis uitwisselen en vragen stellen. We organiseren events, webinars en koffiemomenten om de community met elkaar in contact te brengen. Het idee is dat onderwijsinstellingen niet allemaal zelf het wiel hoeven uit te vinden, maar kunnen profiteren van elkaars successen én leerervaringen. Het zou mooi zijn als we alle onderwijsinstellingen daarbij kunnen betrekken. Dat zijn er ongeveer 105.
De XR-Toolbox is meer praktisch: we ontwikkelen tools zoals workshops, handleidingen, checklists en templates die onderwijsinstellingen kunnen gebruiken om XR op een gestructureerde en effectieve manier in te voeren. Zo helpen we onderwijsinstellingen om XR strategisch – en passend bij de XR-fase waarin zij zich bevinden – te implementeren in het onderwijs.
De impact? Die zie je terug in hoe instellingen XR serieus oppakken, actief zijn op de Community en XR-Tools met ons delen. Ze bouwen XR-Labs waar ze XR-leermateriaal ontwikkelen. Ook is er een initiatief vanuit de Pilothub XR om een landelijke ‘XR appstore’ te bouwen, zodat XR-leermateriaal gedeeld kan worden, wat veel kosten en tijd bespaart. Het is gaaf om te zien dat deze innovatie niet alleen theoretisch blijft, maar daadwerkelijk het onderwijs verbetert.
Wat heb je tot nu toe geleerd van werken aan innovatie als XR binnen het onderwijs?
Vooral hoe belangrijk samenwerking en communicatie zijn. Technologie alleen is niet genoeg. Je moet verschillende partijen bij elkaar krijgen, van docenten en ICT’ers tot beleidsmakers en leveranciers. Zonder die verbinding loop je vast. Het onderwijs is bovendien een complexe wereld met veel belangen en soms weerstand tegen verandering. Dus het vraagt geduld en doorzettingsvermogen om draagvlak te creëren. Onze Community bestaat nu al uit 300 XR-ambassadeurs die actief het nut ervan uitdragen, dus ik heb vertrouwen in de toekomst.
Daarnaast heb ik geleerd dat onderwijs altijd moet blijven innoveren, juist nu met de snelle opkomst van AI, studiedata en andere technologieën. Studenten hebben behoefte aan een leeromgeving die hen voorbereidt op het steeds veranderende werkveld. XR speelt daarin een belangrijke rol, omdat het leren niet alleen theoretisch maar ook praktisch maakt en veel meer aansluit bij de realiteit. En persoonlijk heb ik ook veel geleerd over mijn rol in zo’n Pilothub: het is binnen mijn projecten niet in beton gegoten wat wel en niet werkt. Ook hoeft niet alles meteen perfect te gaan. Ik krijg veel ruimte om te experimenteren. Die mindset van leren door doen, dat vind ik heel leuk en leerzaam.
Hoe zie jij de toekomst van XR-innovaties in het onderwijs?
Ik ben natuurlijk geen expert, maar ik denk dat XR wel echt een goed en waardevol leermiddel is voor het onderwijs. Wel denk ik dat het een hulpmiddel is en geen vervanging moet zijn van menselijk contact. Het is vooral waardevol om veilig te oefenen en complexe situaties te simuleren, bijvoorbeeld in medische opleidingen. Ik had het heel leuk gevonden als ik tijdens mijn studie eens een VR-bril op had mogen zetten. Het werkt namelijk ook motiverend.
Welke vaardigheden of inzichten neem je mee uit het Talent Program en hoe pas je die toe tijdens je opdracht?
Wat ik vooral meeneem is het leren stellen van grenzen. Veel is interessant en leuk, maar je kunt niet overal aan meedoen of alles tegelijk leren. Het Talent Program heeft me geholpen te kiezen waar ik mijn tijd in steek, zodat ik de juiste focus in mijn werk kan aanbrengen. Daarnaast weet ik nu beter waar ik energie van krijg in mijn werk. Ik heb veel geluk met mijn begeleiders bij Npuls, want zij geven mij veel ruimte om dat te ontdekken. Daarnaast hebben de trainingen ‘Assertiviteit & innerlijke kracht’ en ‘Feedback geven & ontvangen’ mij erg geholpen. Ik vind het soms nog steeds best lastig om feedback te geven, maar ik heb geleerd om dit op een constructieve manier te doen. Uiteindelijk bereik je veel meer met open zijn over de manier waarop jij het liefst met iemand samenwerkt. Daar help je jezelf mee, maar ook de ander.
De coaching met mijn Talent Manager en de intervisies met mijn traineeteam van Young Colfield, hebben me veel inzichten gegeven over samenwerken en zelfreflectie. Dat pas ik dagelijks toe door open te communiceren, actief te luisteren en proactief te zijn in het zoeken van oplossingen.
Hoe ervaar jij het om als Young Colfielder een frisse blik te brengen in een organisatie als Npuls?
Het is superleuk en leerzaam! Ze staan binnen mijn team echt open voor mijn perspectief, ook al ben ik geen expert in XR. Mijn frisse blik wordt gewaardeerd en ze geven me ruimte om te experimenteren en initiatief te nemen. Het voelt soms alsof ik voor een start-up werk, waar veel ruimte is om mee te denken over hoe dingen beter kunnen.
Binnen deze opdracht leer ik veel van collega’s met verschillende achtergronden. Van het opzetten van een gebruikersonderzoek, tot het organiseren van evenementen en het bedenken van workshops. Fouten maken mag en daar leer je van. Die vrijheid om te proberen, past heel goed bij mij en maakt het werk uitdagend en afwisselend.
Vond je dit interview interessant en wil je meer weten over XR in het onderwijs? Check dan deze video!
Geschreven door: Casper Tjoa – Trainee Talent Program