Case-studies

Van kennisinjectie naar continuïteit: hoe één senior en vier junioren samen een sterk DevOps-team bouwden

Wat gebeurt er als je een ervaren tech lead koppelt aan vier startende IT-professionals? Bij een grote netbeheerder werd deze vraag beantwoord met een pilotconstructie waarin Sander, tech lead via Openpeople, nauw samenwerkte met vier trainees van Young Colfield. De bedoeling was om in korte tijd een sterk System team te bouwen dat zelfstandig waarde kon leveren. Het werd een intensief maar succesvol traject met duidelijke leerpunten én zichtbare impact.

Een intensieve start

Toen Sander hoorde dat er vier trainees aan hem gekoppeld zouden worden, was zijn eerste gedachte: “Vier is veel.” Hij had in het verleden wel ervaring met het begeleiden van individuen, maar nog niet met een volledige groep zoals deze.  De start was intensief. De trainees volgden trainingen vanuit meerdere hoeken, maar hadden in het begin weinig verbinding met het daadwerkelijke werkveld. “Wat je dan krijgt, is dat je niet meteen een verantwoordelijkheidsgevoel creëert. En dat werkt best wel demotiverend.”

Omslagpunt: Verantwoordelijkheid en Eigenaarschap

Het moment dat de trainees écht onderdeel werden van het team bleek cruciaal. Sander zorgde er bewust voor dat zij snel verantwoordelijkheid kregen en tegelijkertijd duidelijkheid over hun taken. Hij maakte samen met de technisch verantwoordelijke user stories zo behapbaar mogelijk en verdeelde deze op orde van grootte. “Toen zag je vrij snel patronen ontstaan.” Eén van die patronen: ze zochten elkaar actief op, wachtten niet af en toonden eigenaarschap.

Toch zag hij ook de keerzijde van het feit dat ze als groep instroomden: “Ze trokken in eerste instantie heel erg naar elkaar toe en functioneerden echt als groep. Dat had als nadeel dat de aansluiting met de rest van het team minder snel ging.”

Sander koos voor een benadering die naast technische begeleiding ook sterk op persoonlijke ontwikkeling was gericht. Zijn bila’s met de trainees vonden om de zes weken plaats, waarin vaste onderwerpen als leerdoelen, successen, knelpunten en feedback aan bod kwamen. Hij keek per individu naar interesses, energie en ambities, en bewoog daarin actief mee. Sommige trainees haalden minder energie uit bepaalde taken of ontdekten gaandeweg dat hun interesse ergens anders lag. Door ruimte te geven aan die voorkeuren, konden ze niet alleen groeien in hun rol, maar ook ontdekken wat echt bij hen past.

Gedurende het traject nam de zelfstandigheid van de trainees zichtbaar toe. Waar in het begin nog veel knopen doorgehakt moesten worden, gaven ze gaandeweg zelf richting aan oplossingen. “Ik merk dat ze best ver komen met zaken, maar dat het soms stokt op kennis of ervaring. Dan geef ik advies, of zeg juist: doe maar wat jij denkt dat het beste is. Dat vertrouwen is er inmiddels.” Dat vertrouwen bleek groot genoeg om het stokje over te dragen. “Begin dit jaar dacht ik al: als het team zo blijft en met deze doelstelling, dan kan ik er op een gegeven moment wel uitstappen.”

Wat deze samenwerking opleverde

De oorspronkelijke uitdaging was om in korte tijd een System team op te zetten dat kon ondersteunen bij het laten groeien en versnellen van één van de core applicaties. Die uitdaging vroeg om snelheid, kwaliteit en borging. Door een ervaren tech lead te koppelen aan vier gemotiveerde jonge IT-professionals kon binnen enkele maanden een stevig fundament worden gelegd.

“Ik denk dat dit in meerdere situaties kan werken, vooral als er tijdsdruk is, kwaliteit nodig is en je kennis wilt borgen.”